Przedsiębiorca zapłaci 10 proc. ryczałtu od wygranej w konkursie

Organizator konkursu musi jako płatnik pobrać i odprowadzić podatek.

Publikacja: 04.02.2016 06:30

Przedsiębiorca zapłaci 10 proc. ryczałtu od wygranej w konkursie

Foto: www.sxc.hu

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie rozstrzygnął kwestię rozliczenia wygranych w konkursach. Sprawa dotyczyła agencji świadczącej usługi reklamowe i marketingowe, która na zlecenie innych podmiotów organizuje akcje promocyjne. Agencja chce zorganizować konkurs na zlecenie klienta. Jednym z warunków uczestnictwa będzie posiadanie statusu przedsiębiorcy. Dziesięć firm, które w ciągu trzech miesięcy kupi najwięcej produktów, otrzyma 5 tys. zł nagrody.

Agencja wystąpiła o interpretację. Pytała, czy od zwycięzców powinna pobrać jako płatnik 10 proc. zryczałtowanego PIT.

Dyrektor izby skarbowej uznał, że akcja organizowana przez agencję nosi cechy programu motywacyjnego, a nie konkursu. Nagroda będzie stanowić tylko dodatkową gratyfikację za dobre wyniki sprzedaży. Dlatego też nie można mówić o wygranej w konkursie, lecz o osiągnięciu najlepszych rezultatów w programie promocyjnym. W konsekwencji przedsiębiorca musi sam rozliczyć wygraną jako przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, a na organizatorze nie ciążą obowiązki płatnika i nie musi pobierać podatku.

WSA w Warszawie uchylił jednak zaskarżoną interpretację. Wskazał, iż każdy konkurs zawiera element motywacyjny. Dopiero w finale okazuje się, czy przedsiębiorca osiągnął taki poziom sprzedaży, który w porównaniu z wynikami innych firm zapewni mu nagrodę. Rywalizacja polega na tym, że uczestnik nie ma żadnego wpływu na działania innych uczestników ani żadnej wiedzy na ten temat.

Sąd uznał, że nie ma powodu, by odstąpić od już wykształconej linii orzecznictwa sądów administracyjnych, w myśl której nagrody uzyskiwane w konkursach przez przedsiębiorców mogą podlegać zryczałtowanemu PIT. W konsekwencji agencja ma obowiązki płatnika.

– Należy się zgodzić z wyrokiem. Rozstrzygnięcie przyjęte przez WSA jest korzystne dla uczestników konkursu, którzy płacą niską stawkę 10 proc. PIT, a obowiązek poboru i odprowadzenia podatku spoczywa na płatniku. Co istotne, nie ma znaczenia, że konkurs jest skierowany wyłącznie do przedsiębiorców. Warto, by również organy podatkowe uznały ukształtowaną przez sądy linię orzeczniczą – mówi Grzegorz Grochowina, menedżer w KPMG w Polsce.

sygnatura akt: III SA/Wa 523/15

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie rozstrzygnął kwestię rozliczenia wygranych w konkursach. Sprawa dotyczyła agencji świadczącej usługi reklamowe i marketingowe, która na zlecenie innych podmiotów organizuje akcje promocyjne. Agencja chce zorganizować konkurs na zlecenie klienta. Jednym z warunków uczestnictwa będzie posiadanie statusu przedsiębiorcy. Dziesięć firm, które w ciągu trzech miesięcy kupi najwięcej produktów, otrzyma 5 tys. zł nagrody.

Agencja wystąpiła o interpretację. Pytała, czy od zwycięzców powinna pobrać jako płatnik 10 proc. zryczałtowanego PIT.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił