Bruksela przywołuje do porządku 20 linii lotniczych. Chodzi o „greenwashing”

Komisja Europejska i krajowe organy ochrony konsumentów podjęły działania wobec 20 linii lotniczych o wprowadzające w błąd i stosowanie praktyki greenwashingu, „ekologicznego mydlenia oczu” mającego wywołać u klientów wrażenie, że są bardziej ekologiczne niż konkurencja.

Publikacja: 05.05.2024 11:02

Linie lotnicze oszukują klientów greenwashingiem

Linie lotnicze oszukują klientów greenwashingiem

Foto: Adobe Stock

Po ostrzeżeniach Europejskiego Biura Organizacji Konsumentów (BEUC) Komisja Europejska i Sieć Współpracy w zakresie Ochrony Konsumenckiej (CPC) z udziałem urzędów z Belgii, Holandii. Norwegii i Hiszpanii wysłały do 20 linii lotniczych pisma wymieniające kilka rodzajów potencjalnie mylących twierdzeń ekologicznych i zwracające się do nich o dostosowanie w ciągu 30 dni swych praktyk do unijnej ustawy o konsumentach — informuje komunikat nadany z Brukseli.

Komisja nie wymieniła nazw adresatów, ale europejskie media podały, że są to: Air Baltic, Air Dolomiti, Air France, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Eurowings, Finnair, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, SAS, Swiss, TAP, Volotea, Vueling i Wizz Air.

Czytaj więcej

Kolejna linia lotnicza oskarżona o greenwashing przegrywa w sądzie

Linie lotnicze oszukują klientów greenwashingiem

W 2023 r. BEUC zarzucił im stosowanie oszukańczej taktyki sugerującej, że emisje spalin pochodzących z lotów można by całkowicie zrównoważyć finansowaniem projektów na rzecz klimatu albo stosowaniem zrównoważonego paliwa, za co płaciliby konsumenci dopłacając do cen biletów lotniczych. Ponadto linie lotnicze oferowały kalkulator emisji spalin z lotów, nie mający naukowych podstaw dowodzących jego dokładności.

Teraz Bruksela powtórzyła te zarzuty i dodała, że władze są zaniepokojone praktykami, które można by uznać za wprowadzające w błąd działania albo pominięcia zakazane artykułami 5,6 i 7 dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych. Linie lotnicze nie wykazały jeszcze, czy ich twierdzenia można uzasadnić solidnymi dowodami naukowymi.

Czytaj więcej

Porażka w sądzie linii lotniczej KLM. Oskarżenia o „greenwashing” w reklamach

Zwodnicze praktyki linii lotniczych

Komisja i sieć CPC zidentyfikowały następujące potencjalnie zwodnicze praktyki 20 przewoźników:

— wywoływanie mylnego wrażenia, że pobieranie dodatkowej opłaty na finansowanie projektów związanych z klimatem o mniejszym wpływie na środowisko lub wspieranie używania alternatywnych paliw lotniczych może zmniejszyć albo całkowicie zrównoważyć emisję CO2,

- używanie określenia „zrównoważone paliwa lotnicze” (SAF) bez wyraźnego uzasadnienia ich wpływu na środowisko,

- używanie określeń „ekologiczny”, „zrównoważony” czy „odpowiedzialny” w sposób absolutny lub stosowanie innych domniemanych twierdzeń o ekologii,.

- twierdzenie, że linia lotnicza zmierza ku zerowej netto emisji gazów cieplarnianych (GHG) lub ku innym przyszłym osiągom w zakresie (ochrony) środowiska, bez jasnych i możliwych do sprawdzenia zobowiązań, celów i niezależnego systemu monitorowania,

- przedstawienie konsumentom „kalkulatora” emisji CO2 konkretnego lotu, bez dostarczenia dostatecznego dowodu naukowego, czy takie wyliczenie jest wiarygodne i bez informacji o elementach użytych do takiego wyliczenia,

- przedstawienie konsumentom porównania lotów pod kątem emisji CO2, bez podawania wystarczających i dokładnych informacji o elementach, na których oparto to porównanie.

Czytaj więcej

Ekolodzy skarżą armatora statków wycieczkowych TUI Cruises. Powód - greenwashing

Komisja Europejska oczekuje odpowiedzi od linii lotniczych

Komisja Europejska i władze CPC zwróciły się do przewoźników o udzielenie odpowiedzi w ciągu 30 dni, przedstawiających proponowane przez nich działania mające rozproszyć obawy wywołane ich marketingowymi twierdzeniami dotyczącymi środowiska zgodnie z unijną ustawa konsumencką.

Po uzyskaniu tych odpowiedz Komisja zorganizuje spotkania z siecią CPC i liniami lotniczymi, aby omówić rozwiązania proponowane przez przewoźników. Ponadto Komisja będzie monitorować wdrażanie uzgodnionych wtedy zmian. Jeśli linie lotnicze, których to dotyczy, nie podejmą koniecznych kroków dla rozwiązania niepokojów zawartych w tym piśmie, to władze CPC mogą postanowić o podjęciu dalszych działań zmuszających do zgodności z przepisami, włącznie z sankcjami — głosi komunikat z Brukseli.

Norwegian odpowiedział Reuterowi: „otrzymaliśmy pismo, pracujemy nad zapoznaniem się z materiałem dotyczącym sprawy i odpowiemy w terminie”. SAS też potwierdził otrzymanie pisma. TAP nie potwierdził tego z kolei, odesłał dziennikarza do komunikatu organizacji przewoźników Airlines for Europe, która uznała znaczenie jasnej informacji o zrównoważonym rozwoju, ale jej zdaniem obecnie przepisy w Unii „bardzo różnią się w krajach i stale zmieniają się”. Reuter też wymienił 17 adresatów i przyznał, że nie wie, kim są ostatni trzej.

Po ostrzeżeniach Europejskiego Biura Organizacji Konsumentów (BEUC) Komisja Europejska i Sieć Współpracy w zakresie Ochrony Konsumenckiej (CPC) z udziałem urzędów z Belgii, Holandii. Norwegii i Hiszpanii wysłały do 20 linii lotniczych pisma wymieniające kilka rodzajów potencjalnie mylących twierdzeń ekologicznych i zwracające się do nich o dostosowanie w ciągu 30 dni swych praktyk do unijnej ustawy o konsumentach — informuje komunikat nadany z Brukseli.

Komisja nie wymieniła nazw adresatów, ale europejskie media podały, że są to: Air Baltic, Air Dolomiti, Air France, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Eurowings, Finnair, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, SAS, Swiss, TAP, Volotea, Vueling i Wizz Air.

Pozostało 87% artykułu
1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Francuskie międzynarodowe lotnisko znów działa po ewakuacji
Transport
Atak wandali na francuską kolej. Tłumy pasażerów na peronach i objazdy
Transport
Pogarszają się prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce
Transport
Boeing winny i zapłaci za katastrofy B737 MAX. Rodziny ofiar chcą jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Air France-KLM zawiodły się na igrzyskach w Paryżu. Wyniki mocno w dół