- Spółka sprzedaje, poprzez sklep internetowy, m.in. drukarki komputerowe. Kupuje je od producenta z Tajwanu (nie posiada on stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce, rozlicza tamtejszy VAT). Na podstawie zawartej umowy spółka świadczy, za wynagrodzeniem, na rzecz producenta usługi marketingowe z wykorzystaniem swojej strony internetowej – reklamuje oferowany przez producenta sprzęt, zachęca klientów do zakupu, eksponuje towary producenta na tej stronie poprzez zamieszczanie banerów reklamowych.
Czytaj także: Przedsiębiorca korzysta z Google AdSense - co z VAT
Świadczenie tych usług marketingowych jest zasadniczo zautomatyzowane (np. wyświetlanie banerów na stronie internetowej), jednak z uwagi na swój charakter nie jest możliwe bez udziału pracy ludzi (pracowników spółki). Gdzie należy ustalić miejsce świadczenia takich usług marketingowych i jak należy je udokumentować? – pyta czytelnik.
Aby prawidłowo odpowiedzieć na tak postawione pytanie w pierwszej kolejności należy się zastanowić nad klasyfikacją opisanych usług w rozumieniu przepisów o VAT: czy są to usługi marketingowe czy elektroniczne.
Usługi elektroniczne to usługi świadczone za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011 (zob. art. 2 pkt 26 ustawy o VAT). Należą do nich usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe. Zakres ten obejmuje w szczególności usługi wyszczególnione w załączniku I, gdzie w punkcie 3 lit. h wskazano dostarczanie przestrzeni reklamowej, szczególnie banerów reklamowych na stronach lub witrynach internetowych.