Przyjemne i pożyteczne zabawy twórców

Historię znajomości dwóch artystów obejrzeć można na wrocławskiej wystawie „Szara strefa, czyli rzecz o spotkaniach Tadeusza Różewicza i Eugeniusza Geta-Stankiewicza”.

Publikacja: 13.06.2021 21:26

Tadeusz Różewicz i Eugeniusz Get-Stankiewicz na fotografii Janusza Stankiewicza

Tadeusz Różewicz i Eugeniusz Get-Stankiewicz na fotografii Janusza Stankiewicza

Foto: fot. Janusz Stankiewicz

„Szara strefa” to także tytuł poetyckiego tomiku Różewicza i zamieszczonego w nim wiersza, którego fragment dotyczy Stankiewicza i jest śladem rozmów ich obu.

Po raz pierwszy Tadeusz Różewicz (1921-2014), poeta i dramaturg spotkał się z Eugeniuszem Getem-Stankiewiczem (1942-2011), grafikiem i rzeźbiarzem w lipcu 1993 roku w pracowni artysty. Nie wszystkie kolejne ich widzenia zostały odnotowane, ale wiadomo, że od czasu, gdy w 1995 roku wrocławska kamieniczka Jaś stała się Domkiem Miedziorytnika – tam właśnie odbywały się regularnie i z tego też powodu w tym miejscu znajduje się obecna wystawa.

„7 października 2000 roku zrobiłem zdjęcie, na którym Get i Tadeusz Różewicz sygnują na pierwszym piętrze Domku Miedziorytnika dwa miedzioryty, które zapoczątkowały cykl grafik, a potem wystawę »miedzioryt Towarzyski« w zakładzie Narodowym im. Ossolińskich we Wrocławiu w 2003 roku. Po wyjściu z Domku Miedziorytnika zrobiłem następne zdjęcie, które potem znalazło się na okładce książki »Różewicz«” - napisał w katalogu wystawy Janusz Stankiewicz, autor wszystkich zdjęć prezentowanych na ekspozycji.

Wystawa wpisuje się w program obchodów Roku Tadeusza Różewicza upamiętniającego 100. rocznicę jego urodzin, a także jest kontynuacją tradycji corocznego świętowania urodzin Geta prezentowaniem jego twórczości w nowej odsłonie. Tym razem na jednej wystawie zobaczyć można poetę i grafika, którzy tworzyli przez wiele lat intrygujące projekty artystyczne. Wystawa jest dokumentacją ich spotkań w latach 1993 - 2011 i dzieł, które z nich wynikały. Zobaczyć można fotografie, grafiki, rysunki, książki, katalogi, dokumenty, artefakty - opowiadające historię współpracy znanych twórców, którzy urodzili się w Radomsku (Różewicz) i Oszmianie (Stankiewicz), a stali się wrocławianami z wyboru. W jednej z gablot umieszczono także pamiątkowe kamienie podarowane Stankiewiczowi przez Różewicza. Poeta przywoził takie trofea ze wszystkich swoich podróży.

Domek Miedziorytnika od 2012 roku jest galerią, w której odbyło się 112 wystaw 300. artystów z Polski i wszystkich stron świata. To także miejsce zajęć z grafiki warsztatowej studentów Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, którzy korzystają z prasy graficznej i narzędzi Eugeniusza Geta - Stankiewicza.

Niewielka, ale bardzo ciekawą wystawę można oglądać do 26 czerwca.

„Szara strefa” to także tytuł poetyckiego tomiku Różewicza i zamieszczonego w nim wiersza, którego fragment dotyczy Stankiewicza i jest śladem rozmów ich obu.

Po raz pierwszy Tadeusz Różewicz (1921-2014), poeta i dramaturg spotkał się z Eugeniuszem Getem-Stankiewiczem (1942-2011), grafikiem i rzeźbiarzem w lipcu 1993 roku w pracowni artysty. Nie wszystkie kolejne ich widzenia zostały odnotowane, ale wiadomo, że od czasu, gdy w 1995 roku wrocławska kamieniczka Jaś stała się Domkiem Miedziorytnika – tam właśnie odbywały się regularnie i z tego też powodu w tym miejscu znajduje się obecna wystawa.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce