Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie

Na pierwszej edycji Biennale Sztuki na Malcie, w którym biorą udział artyści z 23 krajów, otwarto polski pawilon narodowy oraz dwie prezentacje przygotowane przez OmenaArt Foundation.

Publikacja: 18.03.2024 03:00

Kurator Boris Kudlicka, Rafał Brzoska i Omenaa Mensah na Malcie podczas Biennale

Kurator Boris Kudlicka, Rafał Brzoska i Omenaa Mensah na Malcie podczas Biennale

Foto: mat.pras.

Słynne La Biennale di Venezia otworzy się dopiero 20 kwietnia, Malta ze swoim biennale, które w tym roku debiutuje, postanowiła być w kalendarzu pierwsza. Edycja, której hasłem przewodnim są „Gaje oliwne nad Morzem Białym”, potrwa do końca maja. Prezentowane są prace 80 artystów z 23 krajów oraz 14 pawilonów narodowych i tematycznych usytuowanych w najpiękniejszych i najważniejszych obiektach historycznych Malty. 


Z czym kojarzy się Malta

Do tej pory miłośnikom sztuki Malta kojarzyła się z największym zagęszczeniem zabytków na świecie, pobytem Caravaggia na zaproszenie zakonu kawalerów maltańskich i obrazem włoskiego mistrza „Ścięcie św. Jana Chrzciciela” w kontrkatedrze św. Jana w La Valetta.
 Właśnie do Caravaggia, św. Jana Chrzciciela, Salome i Heroda nawiązują prace prezentowane w Pawilonie Polonia w Kalkarze – Krzysztofa Skarbka, Ryszarda Grzyba, Zbigniewa Macieja Dowgiałły, Zdzisława Nitki, reprezentantów ruchu Nowa Ekspresja, którego wystawę można obecnie oglądać w CSW w Toruniu. Kuratorem maltańskiej prezentacji, na której znalazło się także wideo opery „Salome” w reżyserii Mariusza Trelińskiego, jest Krzysztof Stanisławski.


Kobiety tworzą „Inne Geografie, Inne Historie”

Zupełnie inny charakter ma prezentacja w pawilonie tematycznym „Inne Geografie, Inne Historie” OmenaArt Foundation kierowanej przez Omenęę Mensach, kolekcjonerkę sztuki i filantropkę. Wystawa goszcząca w Forcie St Elmo wnosi pierwiastek kobiecości w przestrzeń zdominowaną do tej pory przez muzeum historii Malty, gdzie położono nacisk na motywy militarne związane z panowaniem kawalerów maltańskich, Napoleona czy Wielkiej Brytanii.


Czytaj więcej

Polscy artyści na maltabiennale.art 24

Ten kontrast idealnie wyraża dyptyk rzeźb w brązie Barbary Falender „On i Ona” z 1973 r. Ona to rozchylona wagina, On zaś zbity w jedną masę twardy kark z żołędziem penisa zamiast głowy. A zaproszona na rezydencję maltańską przez Omenę Mensach rzeźbiarka Ida Karkoszka, inspirując się pejzażem Malty, jej skałami i klifami, znalazła najpierw budulec do swojej pracy „Mamma 2024”, a potem wyrzeźbiła w kamieniu delikatność i opiekuńczość piersi, które zapewniają potomstwu pokarm, ciepło i poczucie bezpieczeństwa. 
W instalacji „Terytoria uczuciowe” Iza Jagiełło pokazała, czym są granice w kulturze, geografii, polityce. Z kolei ukraińska artystka Lia Dostlieva opowiedziała w formie kart artbooka ilustrowanego kobiecymi rekwizytami historię trzech pokoleń Ukrainek doświadczonych przez komunizm, nazizm i obecną rosyjską agresję.

Wideo „Body As Home 2019” Aleksandry Karpowicz, nagrywane w Kapsztadzie, Londynie, Nowym Jorku i Warszawie, udomawia nagość w pejzażu publicznym, gdzie konwencjonalnie jest skrywana, tabuizowana. Wideo miało mocną pointę w postaci performance’u artystki, która musiała bronić swojego ciała (swojego domu), walcząc jeszcze niedawno z nowotworem. Inicjatorką całej ekspozycji jest Hanna Wróblewska, kuratorką – Natalia Bradbury.



OmenaArt Foundation tworzy polskie centrum na Malcie

– Nasz udział w maltabiennale.art 2024 zbiega się z uruchomieniem ważnego dla mnie projektu artystyczno-biznesowego na Malcie, nad którym pracowaliśmy z moim zespołem od wielu miesięcy. Po raz pierwszy zaprosiliśmy naszych gości do LuginsLand of Art w Rabacie, nowej przestrzeni artystycznej, gdzie będą się odbywać wystawy i 
wydarzenia kulturalne – powiedziała Omenaa Mensach, prezeska OmenaArt Foundation, znanej m.in. z Wielkiej Aukcji Charytatywnej.


Villa Luginsland została zbudowana przez barona Maximiliana Tuchera von Simmelsdorf, a służyła m.in. jako siedziba niemieckiego konsula generalnego, w której odbywały się wydarzenia kulturalne, ale gościła również takie koronowane głowy jak Wiktoria, Wilhelm II czy Edward VII. 
Obecnie neorenesansowy pałac z polichlorowanymi freskami podczas renowacji przeistacza się w LuginsLand of Art, czyli wspomniane centrum artystyczne. Na wystawie inauguracyjnej „Space & Time” pod opieką kuratorską Borisa Kudlički można oglądać prace m.in. Idy Karkoszki, Moniki Falkus, Maurycego Gomulickiego, Nicolasa Grospierre’a, Marcina Maciejowskiego, Michała Jackowskiego, Karola Palczaka, Xawerego Wolskiego.

Czytaj więcej

Wystawa Andrzeja Wróblewskiego na Biennale Sztuki w Wenecji

W cyklu projektów rozpoczętych na Malcie OmenaArt Foundation zaplanowała 31 maja wydarzenie „Sztuka i Miłość” w pałacu Jana III Sobieskiego w Wilanowie. Mało kto wie, że jednym z elementów jego wystroju jest krzyż maltański.


Więcej o wydarzeniach na Malcie w najbliższym numerze Plusa Minusa

Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Rzeźba
Paweł Kowal pisze o Magdalenie Abakanowicz: Trauma i sława