Wystawa Andrzeja Wróblewskiego na Biennale Sztuki w Wenecji

Wystawa jednego z najważniejszych polskich artystów XX wieku, zatytułowania „In the First Person”, na zaproszenie Adriano Pedrosa, kuratora tegorocznego 60. Biennale, została włączona do jego oficjalnego programu towarzyszącego

Publikacja: 14.02.2024 22:02

Andrzej Wróblewski, „Kolejka trwa"; 1956; gwasz, akwarela, papier; Starak Collection © Fundacja Andr

Andrzej Wróblewski, „Kolejka trwa"; 1956; gwasz, akwarela, papier; Starak Collection © Fundacja Andrzeja Wróblewskiego

Foto: Materiały prasowe

Monograficzna wystawa Andrzeja Wróblewskiego (1927-1957 ) będzie eksponowana w historycznych, prestiżowych przestrzeniach wystawienniczych Procuratie Vecchie na Placu Św. Marka od 20 kwietnia do 24 listopada .

- Mamy nadzieję, że wystawa Andrzeja Wróblewskiego prezentowana w samym sercu Wenecji, na Placu św. Marka, odwiedzanym co roku przez blisko 30 milionów osób, otworzy nowe ścieżki dotarcia do tej niezwykłej twórczości. Geniusz artysty zasługuje na stałe miejsce w kanonie światowej sztuki drugiej połowy XX wieku, na nowe interpretacje i konfrontacje z największymi nazwiskami tamtego okresu. – mówi Elżbieta Dzikowska, prezes Fundacji Rodziny Staraków.

Czytaj więcej

Nowe decyzje ministra Sienkiewicza. Gliński zarzuca cenzurę

Znaczna część eksponowanych na niej dzieł pochodzi z prywatnej kolekcji Anny i Jerzego Staraków, największej obecnie kolekcji dzieł artysty w Polsce, budowanej świadomie, z osobistym zaangażowaniem. Pokaz uzupełnią też prace z innych prywatnych kolekcji oraz polskich muzeów narodowych w Polsce. W sumie wystawionych zostanie ponad 60 dzieł, przekrojowo pokazujących najważniejsze wątki twórczości Andrzeja Wróblewskiego.

Andrzej Wróblewski, „Autoportret, [Autoportret na żółtym tle]"; 1949; olej, płótno; Starak Collection © Fundacja Andrzeja Wróblewskiego

Młodo zmarły artysta pozostawił odważny i rewolucyjny dorobek, w tym ikoniczne dla polskiej sztuki współczesnej serie „Rozstrzelań”, „Szoferów” „Kolejek”, „Ukrzesłowionych”. Posługiwał się oryginalnym, fascynującym językiem malarskim, którym sugestywnie wyrażał tragiczne doświadczenia pokolenia dorastającego w okresie wojny i wkraczającego w dojrzałość w czasach socrealistycznej estetyki. Studiował malarstwo w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem kolorystów Buntując się przeciw nim Założył Grupę Samokształceniową, która skupiała adeptów Akademii przeciwnych koloryzmowi. Uważany jest za prekursora nowej figuracji, współczesnego realizmu nowej ekspresji, eksperymentował także ze sztuka abstrakcyjną.

Polska sztuka na międzynarodowym forum

Anna i Jerzy Starakowie są właścicielami jednej z najważniejszych kolekcji polskiej sztuki współczesnej w kraju. Od ponad 10 lat w ramach działań Spectra Art Space Fundacji Rodziny Staraków patronują programowi wystaw w swej warszawskiej siedzibie. Odbyło się już w niej ponad 20 ekspozycji dla szerokiej publiczności. Na tę prywatną kolekcje polskiej sztuki XX i XXI wieku składa się obecnie ponad 500 dzieł blisko 100 artystów.

Od 2017 roku Fundacja Rodziny Staraków regularnie organizuje wystawy polskiej sztuki w ramach Biennale w Wenecji. Wśród nich były już indywidualne prezentacje Ryszarda Winiarskiego i Ewy Kuryluk.

Czytaj więcej

Ikony, akty i byty subtelne

Kuratorką wystawy Andrzeja Wróblewskiego, przygotowywanej na Biennale w Wenecji 2024 jest Anna Muszyńska.

Program towarzyszących ekspozycji na 60. Biennale w Wenecji obejmuje 30 międzynarodowych prezentacji. Jest wśród nich także wystawa Ewy Juszkiewicz „Locks With Leaves And Swelling Buds” w Palazzo Cavanis, przygotowana przez Fundación Almine y Bernard Ruiz-Picasso – FABA z Madrytu (fundację założoną przez wnuka Pablo Picassa).

Natomiast w Pawilonie Polskim główna reprezentującą nas wystawą będzie polsko-ukraiński projekt „Powtarzajcie za mną II” kolektywu Open Group.

Monograficzna wystawa Andrzeja Wróblewskiego (1927-1957 ) będzie eksponowana w historycznych, prestiżowych przestrzeniach wystawienniczych Procuratie Vecchie na Placu Św. Marka od 20 kwietnia do 24 listopada .

- Mamy nadzieję, że wystawa Andrzeja Wróblewskiego prezentowana w samym sercu Wenecji, na Placu św. Marka, odwiedzanym co roku przez blisko 30 milionów osób, otworzy nowe ścieżki dotarcia do tej niezwykłej twórczości. Geniusz artysty zasługuje na stałe miejsce w kanonie światowej sztuki drugiej połowy XX wieku, na nowe interpretacje i konfrontacje z największymi nazwiskami tamtego okresu. – mówi Elżbieta Dzikowska, prezes Fundacji Rodziny Staraków.

Pozostało 82% artykułu
Malarstwo
Jego krzyż szokował. Caspar David Friedrich, drugi niemiecki malarz po Dürerze
Malarstwo
Wielka retrospektywa Roya Lichtensteina. Dzieła z Myszką Miki i Kaczorem Donaldem
Malarstwo
„Polski” Vincent van Gogh i plany przebadania następnych dzieł z kolekcji Porczyńskich
Malarstwo
Jan Matejko, jakiego nie znamy, na Zamku Królewskim w Warszawie
Malarstwo
Wilhelm Sasnal w Amsterdamie i szalony świat Roberta Walsera