Nazwa ekspozycji łączy tytuł neonowego napisu wykonanego przez Michała Martychowca (ur. 1987), artysty polskiego pochodzenia, najmłodszego uczestnika wystawy („How far can you see?”) z obietnicą wypełnienia przestrzeni pracami spełniającymi ten warunek. Ta przekorna deklaracja nawiązuje do przeszłości, czyli plenum PZPR z 1960 r. na którym uchwalono zakaz pokazywania na wystawach więcej niż 15 proc. prac abstrakcyjnych.
fot. Norbert Piwowarczyk, widok na wystawę „How far can you see? – 100% abstrakcji” - dzięki uprzejmości Grzegorza Musiała
W tym roku mija 110 lat od oficjalnej prezentacji obrazu Kazimierza Malewicza „Czarny Kwadrat na białym tle”, uznawanej za symboliczny początek europejskiej awangardy. Później wielu artystów zbudowało swoją twórczość właśnie na bazie kwadratu. W polskiej sztuce takim twórcą był Henryk Stażewski, którego kilka „Reliefów” stworzonych w latach 60. i 70. XX wieku można zobaczyć na ekspozycji.
Także do tego słynnego kwadratu Malewicza odnosi się praca Michała Martychowca z 2013 r. Twórca umieścił biały kwadrat w centrum wieloformatowej fotografii obrazu Jana Davidszoona de Heem przedstawiającego okazały bukiet różnorodnych kwiatów.
fot. Norbert Piwowarczyk, widok na wystawę „How far can you see? – 100% abstrakcji” - dzięki uprzejmości Grzegorza Musiała