Kazachstan zablokował rosyjski import. Paraliż ruchu na granicy z Rosją

Kazachstan wprowadził szczegółowe kontrole przepływ rosyjskich ładunków przez swoje granice. Skutkuje to paraliżem granicznego ruchu. Rosyjskie ciężarówki czekają na odprawy po 10 i więcej dni. To odpowiedź na rosyjskie kontrole kazachskich tirów, po udanych atakach dronów na lotniska wojskowe w Rosji

Publikacja: 14.07.2025 19:39

Kazachstan zablokował rosyjski import. Paraliż ruchu na granicy z Rosją

Foto: Adobe Stock

„Wydłużenie czasu kontroli samochodów ciężarowych wyjeżdżających z Kazachstanu do Rosji wiąże się ze sprawdzeniem określonych towarów, dokumentów oraz kontrolą wywozu towarów zabronionych zgodnie z ustawą „O kontroli określonych towarów” – potwierdziło wprowadzenie szczegółowych kontroli granicznych ministerstwo finansów Kazachstanu, pisze „The Moscow Times”.

Kontrole na kolei i na drogach 

Rosja i Kazachstan są członkami unii celnej Euro-Azjatyckiej Wspólnoty Gospodarczej (twór stworzony przez Kreml z kilku byłych republik postsowieckich – Białorusi, Kazachstanu, Kirgistanu i Armenii. Miał być rosyjską Unią Europejską – red.)). Oznacza to swobodny przepływ towarów na wzór UE.

Według oficjalnych danych, celnicy kazachscy sprawdzają jedynie ładunki „problematyczne”, których wywóz z Kazachstanu wymaga specjalnego zezwolenia lub licencji od rządu kraju – na przykład produkty podwójnego, cywilno-wojskowego zastosowania.  Dzięki temu od początku rozpętanej przez Putina wojny, z Kazachstanu wjeżdżała do Rosji większość towarów objętych sankcjami, także te wykorzystywane przez armię rosyjską. Ta sytuacja obecnie szybko się zmieniła.

– W praktyce celnicy kazachscy mogą teraz sprawdzić każdą ciężarówkę lub wagon – mówi pracownik dużej firmy logistycznej. Jak twierdzi Dmitrij Arżanych z przedsiębiorstwa Service Logistics Company Kazachstan obecnie drobiazgowo kontroluje 100 proc. ładunków przewożonych koleją i ponad połowę transportem drogowym, w którym krajem docelowym jest Rosja.

To Kreml wywołał paraliż na granicy z Kazachstanem

W czerwcu i lipcu czas dostaw z Kazachstanu, przez który obecnie przechodzi największy strumień tzw. importu równoległego, czyli towarów objętych sankcjami, wydłużył się o 14–40 dni, poinformował Władimir Letnikow z firmy A2 Forwarding.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Rosyjskie tiry utknęły w Kazachstanie. Rośnie korupcja i straty

Początkowo strona kazachska problemy tłumaczyła wprowadzeniem elektronicznej kolejki na punktach kontrolnych. Rosyjscy przewoźnicy mają inne wytłumaczenie. Ustawa o kontroli towarów została uchwalona w latach 2022–2023, od tego czasu kontrole były okresowo zaostrzane, a zawsze miało to związek z pewnymi czynnikami zewnętrznymi: albo władze USA głośno groziły Kazachstanowi sankcjami wtórnymi, albo przyjmowały jakiś nowy pakiet sankcji, co było jednym z powodów logistycznych.

Tym razem zaostrzenie polityki na granicy nastąpiło wkrótce po działaniach strony rosyjskiej. Po atakach dronów 1 czerwca na lotniska wojskowe na Syberii i Dalekim Wschodzie, w wyniku których zniszczono ponad 10 bombowców strategicznych, rosyjscy celnicy zaczęli „przeszukiwać” ciężarówki wyjeżdżające z Rosji i wjeżdżające do niej. Funkcjonariusze policji drogowej w całej Rosji zaczęli zatrzymywać i sprawdzać ciężarówki z kazachskimi tablicami rejestracyjnymi.

Kazachstan podniesie opłaty kolejkowe

„The Moscow Times” przypomina, że 1 czerwca drony zostały zdalnie wystrzelone z ciężarówek zatrzymanych na autostradach w obwodach murmańskim, irkuckim, riazańskim i iwanowskim. Drony przechowywano w magazynie w Czelabińsku, dokąd mogły zostać dostarczone z Chin przez granicę z Kazachstanem; Dostarczono je na lotniska ciężarówkami z czelabińskimi tablicami rejestracyjnymi. Następnie siły bezpieczeństwa w całym kraju rozpoczęły intensywne kontrole ciężarówek z tablicami rejestracyjnymi z obwodu czelabińskiego i Kazachstanu.

Czytaj więcej

Ukraińskie służby okazały się tak skuteczne jak Mosad

„Było jasne, że będzie jakaś odpowiedź ze strony Kazachstanu: tak mówili nam tamtejsi urzędnicy celni” – potwierdza tę wersję pracownik innej rosyjskiej firmy transportowej.

Reklama
Reklama

Na tym problemy rosyjskich przewoźników się nie kończą: podróże przez granicę z Kazachstanem niebawem będą droższe. Ministerstwo finansów republiki proponuje wprowadzenie opłaty gwarancyjnej za elektroniczną rezerwację kolejki – ok. 7,5 dolara, opłaty za ekspresowy dostęp w wysokości 755 dolarów i równie wysokiej opłaty za ponowną rezerwację miejsca w kolejce.

„Wydłużenie czasu kontroli samochodów ciężarowych wyjeżdżających z Kazachstanu do Rosji wiąże się ze sprawdzeniem określonych towarów, dokumentów oraz kontrolą wywozu towarów zabronionych zgodnie z ustawą „O kontroli określonych towarów” – potwierdziło wprowadzenie szczegółowych kontroli granicznych ministerstwo finansów Kazachstanu, pisze „The Moscow Times”.

Kontrole na kolei i na drogach 

Pozostało jeszcze 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Handel
Rosyjski sąd znacjonalizował i przekazał państwu aktywa amerykańskiej firmy spożywczej
Handel
Handlowa wojna Kremla z Azerbejdżanem. Od importu owoców po działalność szpiegowską
Handel
Legendarny producent jeansów nie boi się ceł Trumpa. Levi Strauss ma zapasy na pół roku
Handel
Trump grozi Kanadzie 35-procentowym cłem
Handel
Cła Trumpa blokują import odzieży z Chin do USA. Najniższy poziom od 22 lat
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama