Radziwiłłówka - zdrowa drożdżówka - gotowa by wejść do szkół

Drożdżówka spełniająca wyśrubowane wymogi rozporządzenia Ministra Zdrowia wkrótce pojawi się w sklepikach szkolnych. Kolejny ma być stworzony zgodnie z nimi napój.

Aktualizacja: 19.10.2016 12:05 Publikacja: 19.10.2016 11:39

Radziwiłłówka - zdrowa drożdżówka - gotowa by wejść do szkół

Foto: 123rf.com

- Liczmy na duże zainteresowanie piekarni wypiekiem Radziwiłłówki – mówi „Rzeczpospolitej" Bronisław Wesołowski, prezes Stowarzyszenia Naukowo-Techniczne Inżynierów i Techników Przemysłu Spożywczego (SITspoż), właściciela znaku Radziwiłłówka.

- Świadomość dotycząca właściwego odżywiania jest wśród rodziców coraz większa, a drożdżówka ta spełnia wysokie kryteria dietetyczne – dodaje.

Nazwa wypieku, którego pomysłodawcą jest Rada Promocji Żywności Prozdrowotnej działająca przy SITSpoż, nawiązuje do nazwiska Konstantego Radziwiłła, ministra zdrowia. Powód? Jej receptura odpowiada wytycznym określonych w podpisanym przez niego rozporządzeniu z 26 lipca 2016 r. w sprawie grup środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty.

Przepisy, które weszły w życie od 1 września tego roku, są nieco łagodniejsze niż obowiązujące w poprzednim roku szkolnym. Nadal jednak uczniowie nie mogą kupować w sklepikach, m.in. wysoko słodzonych napojów i pieczywa z ciasta głęboko mrożonego, a produkty cukiernicze tam sprzedawane nie mogą zawierać więcej niż 15 g cukru, 10 g tłuszczu oraz 0,40 g sodu (1,2 g soli) w 100 g wyrobu gotowego.

Recepturę drożdżówki opracował zespół naukowców pod kierownictwem prof. Danuty Kołożyn – Krajewskiej z Zakładu Higieny i Zarządzania Jakością Żywności w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Na tej postawie firma AKO stworzyła koncentrat, który mogą teraz kupować od niej piekarnie. Spółka ta - na co dzień docierająca ze swoją ofertą do ponad 6 tys. piekarni - została także dystrybutorem nadzienia stworzonego do Radziwiłłówki przez firmę Zentis Polska.

- Produkt ten jest efektem naszej długofalowej strategii – zaznacza Jan Maciuba, prezes AKO. - Jako lider w branży, na co dzień docieramy do piekarzy i cukierników dostarczając prozdrowotne rozwiązania – dodaje.

Wypromowaniem drożdżówki dla sklepików zajmie się Rada Promocji Żywności Prozdrowotnej.

- Planujemy także kolejne smaki Radziwiłłowski. Ponadto rozpoczynamy prace nad napojem dla dzieci, który będzie spełniał warunki Rozporządzenia Ministra Zdrowia – zapowiada Adam Bogacz, przewodniczący Rady Promocji Żywności Prozdrowotnej.

Czy SITspoż nie obawia się, że rynek zaleje fala podrabianych Radziwiłłówek? – Każdy producent ponosi odpowiedzialność za produkt wprowadzany na rynek, a ich kontrolą zajmują się odpowiednie służby – zaznacza Bronisław Wesołowski.

- Liczmy na duże zainteresowanie piekarni wypiekiem Radziwiłłówki – mówi „Rzeczpospolitej" Bronisław Wesołowski, prezes Stowarzyszenia Naukowo-Techniczne Inżynierów i Techników Przemysłu Spożywczego (SITspoż), właściciela znaku Radziwiłłówka.

- Świadomość dotycząca właściwego odżywiania jest wśród rodziców coraz większa, a drożdżówka ta spełnia wysokie kryteria dietetyczne – dodaje.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”