Szansa na ukrócenie nielegalnego oferowania gier hazardowych w internecie

Jest wreszcie szansa na ukrócenie nielegalnego oferowania gier w internecie i zmniejszenie niektórych obciążeń biurokratycznych – zauważa Cezary Żelaźnicki.

Aktualizacja: 21.10.2016 08:29 Publikacja: 21.10.2016 08:29

Szansa na ukrócenie nielegalnego oferowania gier hazardowych w internecie

Foto: 123RF

W Sejmie trwają prace nad rządowym projektem ustawy zmieniającej ustawę o grach hazardowych. Celem projektu jest z jednej strony m.in. zmniejszenie szarej strefy w grach hazardowych oraz liberalizacja ustawowych regulacji dotyczących gry w pokera, z drugiej zaś zaostrzenie sankcji grożących za naruszenie przepisów, w tym w zakresie możliwości nakładania kar pieniężnych na członków zarządów spółek.

Loteria a konkurs

Ustawa tylko z pozoru dotyczy wyłącznie przedsiębiorców operujących w branży gier hazardowych. Z jej postanowieniami powinni być zaznajomieni wszyscy przedsiębiorcy, którzy organizują wszelkiego rodzaju konkursy (np. w celach promocyjnych).

Bardzo istotną kwestią jest odróżnienie konkursu od loterii. Organizacja tego pierwszego nie podlega reżimowi ustawy. Podstawową cechą odróżniającą konkurs od loterii jest brak elementu losowości przy wyborze zwycięzcy, rozumianego jako uzależnienie wyniku gry od przypadku, bez względu na to na jakim etapie gry ta przypadkowość ma miejsce i jaka jest waga tego przypadku. Zarówno sam mechanizm wyłaniania zwycięzców, jak i sposób rozdzielania nagród nie mogą zawierać elementu losowości, gdyż stwarzają ryzyko zakwalifikowania przedsięwzięcia jako podlegającego ustawie. Dla kwalifikacji danej gry jako losowej bez znaczenia pozostaje nazwa nadana przedsięwzięciu przez organizatora (np. konkurs lub quiz).

W wyniku kontroli przeprowadzanych przez izby celne dość często się ustala, że przedsiębiorcy organizujący konkursy nieświadomie naruszali przepisy ustawy o grach hazardowych. Okazywało się bowiem, że konkurs, z uwagi na np. losowy charakter wyłaniania zwycięzców, był kwalifikowany jako loteria, której organizacja wiąże się z koniecznością uzyskania odpowiedniego zezwolenia. W konsekwencji przedsiębiorcy, jak i ich klienci, ponosili negatywne konsekwencje, w tym również wizerunkowe (występowały np. sytuacje nakładania przez izby celne kar pieniężnych na nieświadomych uczestników konkursów organizowanych przez np. bank, z tytułu uczestnictwa w loterii bez wymaganego zezwolenia).

Również w internecie

Obecnie przepisy zakazują też urządzania i uczestniczenia w grach hazardowych przez internet. Przepisy te nie przystawały do rzeczywistości, więc pomimo ustawowego zakazu w praktyce organy administracyjne dopuszczały częściowe organizowanie np. loterii promocyjnych za pośrednictwem internetu. Nowelizacja ma na celu usunięcie tych rozbieżności, natomiast organizacja gier hazardowych w internecie, poza loteriami promocyjnymi oraz zakładami wzajemnymi, objęta zostanie monopolem państwa.

Wprowadzone mają zostać również mechanizmy pozwalające na skuteczną walkę z szarą strefą w grach hazardowych w internecie. Stworzony zostanie rejestr domen służących do oferowania gier hazardowych niezgodnie z ustawą. Na przedsiębiorców telekomunikacyjnych nałożone zostaną obowiązki blokowania dostępu do domen wpisanych do rejestru. Ponadto zakazane będzie też udostępnianie usług płatniczych na stronach internetowych wpisanych do rejestru. W założeniu proponowane zmiany mają ukrócić zjawisko nielegalnego oferowania gier hazardowych w internecie, np. przez podmioty zagraniczne, nieodprowadzające należnych podatków.

Poker nie tylko w kasynie

Nowelizacja liberalizuje ustawowe regulacje dotyczące gry w pokera. Obecnie organizacja gier w karty, w tym gry w pokera, możliwa jest wyłącznie w kasynach, których maksymalna liczba jest ograniczona przez ustawę. Zgodnie z proponowanymi rozwiązaniami możliwe będzie organizowanie gier poza kasynami. Można będzie też uczestniczyć w grze w pokera przez internet. Zostanie również uproszczony proces ich organizacji. W przypadku turnieju gry w pokera o niskich wygranych będących nagrodami rzeczowymi (o łącznej wartości nie większej niż połowa przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia), jego organizacja będzie możliwa również przez podmiot nieposiadający koncesji na prowadzenia kasyna gry (w tym przez osoby fizyczne), po spełnieniu określonych ustawowych wymogów.

Zgodnie z nowelizacją obowiązek prowadzenia ewidencji wypłaconych wygranych powstanie już od 2280 zł (obecnie obowiązek taki powstaje dla wygranych powyżej 20 tys. zł). Zwiększy się więc ilość podmiotów zobowiązanych do prowadzenia ewidencji wygranych. Prowadzenie ewidencji związane jest m.in. z obowiązkiem jej przechowywania przez pięć lat oraz zgłoszenia zbioru danych osobowych do rejestracji generalnemu inspektorowi ochrony danych osobowych.

Projekt nowelizacji zakłada, obok obecnie istniejącej możliwości nakładania kary pieniężnej na podmioty urządzające gry hazardowe z naruszeniem przepisów, możliwość nałożenia kary w wysokości do 100 tys. zł, m.in. na członków zarządów spółek. Tym samym w przypadku niedopełnienia określonych obowiązków przewidzianych ustawą, powstanie ryzyko osobistej odpowiedzialności materialnej członków zarządów spółek.

Bez wątpienia zmianą w dobrym kierunku jest planowana likwidacja egzaminów zawodowych dla osób nadzorujących i bezpośrednio prowadzących gry hazardowe. W praktyce powstawały wątpliwości, czy np. członkowie zarządu spółki zajmującej się prowadzeniem kasyna również podlegali takiemu obowiązkowi, czy wystarczające było posiadanie egzaminu zawodowego przez np. członków kadry menedżerskiej. Ponadto w wyniku likwidacji egzaminów zawodowych i zastąpienia ich szkoleniami, zmniejszone zostaną obciążenia biurokratyczne oraz koszty dla przedsiębiorców operujących w branży gier hazardowych.

Proponowane zmiany należy ocenić pozytywnie, w szczególności w zakresie ukrócenia procederu nielegalnego oferowania gier hazardowych w internecie, jak również dotyczące zmniejszenia niektórych obciążeń biurokratycznych. Jednocześnie nowelizacja rozszerza już istniejące obowiązki (np. w zakresie prowadzenia ewidencji wygranych), jak też kreuje ryzyko osobistej odpowiedzialności materialnej członków zarządów spółek. O ostatecznym kształcie nowelizacji zdecydują posłowie. Natomiast na jej ocenę będzie miała wpływ praktyka organów administracyjnych w zakresie interpretacji i zastosowania znowelizowanych przepisów.

Autor jest wspólnikiem zarządzającym PwC Legal

W Sejmie trwają prace nad rządowym projektem ustawy zmieniającej ustawę o grach hazardowych. Celem projektu jest z jednej strony m.in. zmniejszenie szarej strefy w grach hazardowych oraz liberalizacja ustawowych regulacji dotyczących gry w pokera, z drugiej zaś zaostrzenie sankcji grożących za naruszenie przepisów, w tym w zakresie możliwości nakładania kar pieniężnych na członków zarządów spółek.

Loteria a konkurs

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Droga konieczna dla wygody sąsiada? Ważny wyrok SN ws. służebności
Sądy i trybunały
Emilia Szmydt: Czuję się trochę sparaliżowana i przerażona
Zawody prawnicze
Szef palestry pisze do Bodnara o poważnym problemie dla adwokatów i obywateli
Sądy i trybunały
Jest opinia Komisji Weneckiej ws. jednego z kluczowych projektów resortu Bodnara
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Prawo dla Ciebie
Jest wniosek o Trybunał Stanu dla szefa KRRiT Macieja Świrskiego