Czy sąd może oceniać motywy fiskusa? - Rzecznik MŚP wnosi o uchwałę NSA

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców wystąpił do Naczelnego Sądu Administracyjnego z wnioskiem o podjęcie uchwały, która rozstrzygnęłaby, czy dopuszczalna jest sądowa kontrola administracyjnego zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego pod kątem instrumentalności wszczęcia postępowania karnoskarbowego.

Publikacja: 21.12.2020 15:45

Czy sąd może oceniać motywy fiskusa? - Rzecznik MŚP wnosi o uchwałę NSA

Foto: Adobe Stock

Od lat przedsiębiorcy skarżą się na pułapkę zastawianą przez fiskusa w majestacie prawa. Chodzi o systemowe działania w celu instrumentalnego wszczynania postępowań karnych skarbowych.

Przypomnijmy, że zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Art. 70 § 6 pkt 1 Ordynacji podatkowej, przewiduje jednak, że z dniem  wszczęcia  postępowania w sprawie (czyli nie przeciw osobie) o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu. Zdaniem podatników, taka konstrukcja nie zapewnia im  bezpieczeństwa prawnego, ingeruje istotnie w ich interesy majątkowe i to bez przyznania stosowanych gwarancji procesowych.

Dlatego 18 grudnia Rzecznik MŚP skierował wniosek o podjęcie uchwały w sprawie tych przepisów. Pytanie do NSA dokładnie brzmi tak:

"Czy w świetle przepisów ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ocena wszczęcia postępowania karnego skarbowego z punktu widzenia wywołania wyłącznie skutku w postaci wydłużenia postępowania podatkowego poprzedzającego wydanie decyzji podatkowej i w celu nierozpoczęcia albo zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego mieści się w granicach sprawy sądowej kontroli legalności tej decyzji?"

Rzecznik MŚ zwraca uwagę, że orzecznictwo w tej sprawie nie jest jednolite. Z jednej strony sądy administracyjne stają na stanowisku, że przepisy pozwalają sądom dokonać oceny zasadności wszczęcia postępowania karnego skarbowego w postępowaniu ze skargi na decyzję wymiarową. Ocena ta dotyczy wyłącznie możliwości instrumentalnego wykorzystania przez organy prawa do wszczęcia postępowania karnego skarbowego i możliwym naruszeniem zasady zaufania do organów administracji podatkowej (art. 121 § 1 ordynacji podatkowej). Taki pogląd wyrażono w wyroku WSA w Warszawie z 11 grudnia 2017 r., sygn. akt: III SA/Wa 3823/16, wyroku NSA z 17 maja 2016 r., sygn. akt: II FSK 974/14 wyroku WSA we Wrocławiu z  22 lipca 2019 r., sygn. akt: I SA/Wr 365/19 i I SA/Wr 366/19 oraz wyroku NSA z  30 lipca 2020 r. sygn. akt: I FSK 42/20 oraz I FSK 128/20.

Są jednak orzeczenia, w których sądy prezentują pogląd przeciwny: wyrok NSA z 24 listopada 2016 r., sygn. akt: I FSK 759/15, wyroku NSA z  9 listopada 2018 r., sygn. akt: I FSK 2149/16, zdania odrębne do wyroków NSA z  30 lipca 2020 r., sygn. akt: I FSK 128/20 oraz I FSK 42/20.

- Przedstawiona wyżej rozbieżność ma charakter rzeczywisty i trwały. W analizowanych sprawach rozstrzygane było sporne zagadnienie prawne w tożsamych stanach faktycznych, w których stosowano i interpretowano te same przepisy prawa. Zaobserwowana w orzecznictwie rozbieżność świadczy o braku pewności rozstrzygnięcia w sprawie dotyczącej omawianego zagadnienia prawnego i uzasadnia potrzebę podjęcia wnioskowanej uchwały - twierdzi Rzecznik MŚP.

W złożonym wniosku opowiedział się on za pierwszą linią orzeczniczą, a więc za dopuszczalnością kontroli przez sądy administracyjne zawieszenia biegu terminu przedawnienia pod kątem instrumentalności wszczęcia postępowania karnoskarbowego.

Przypomnijmy, że sprawa  instrumentalnego wszczynania postępowań karnych skarbowych była w 2014 r. przedmiotem wniosku Rzecznika Praw Obywatelskich do  Trybunału Konstytucyjnego (K 31/14). Nie została zakończona, ponieważ Trybunał postanowił zamkniętą rozprawę otworzyć na nowo i odroczyć bez terminu.

Od lat przedsiębiorcy skarżą się na pułapkę zastawianą przez fiskusa w majestacie prawa. Chodzi o systemowe działania w celu instrumentalnego wszczynania postępowań karnych skarbowych.

Przypomnijmy, że zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Art. 70 § 6 pkt 1 Ordynacji podatkowej, przewiduje jednak, że z dniem  wszczęcia  postępowania w sprawie (czyli nie przeciw osobie) o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu. Zdaniem podatników, taka konstrukcja nie zapewnia im  bezpieczeństwa prawnego, ingeruje istotnie w ich interesy majątkowe i to bez przyznania stosowanych gwarancji procesowych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP