- Przedsiębiorca prowadzący cukiernię ma wątpliwości dotyczące przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Chce sprzedawać desery, których bazą jest alkohol i nie wie, czy wymaga to zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych. Czy może wystąpić do burmistrza o pisemną interpretację tych przepisów?
Tak. Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (dalej u.w.t.) detaliczna sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży może być prowadzona tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Takie zezwolenie wydaje się na wniosek przedsiębiorcy, oddzielnie na następujące rodzaje napojów: do 4,5 proc. zawartości alkoholu i na piwo, powyżej 4,5 proc. do 18 proc. zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa) oraz powyżej 18 proc. zawartości alkoholu (art. 18 ust. 2-3 u.w.t.).
W myśl art. 46 ust. 1 u.w.t. napojem alkoholowym w rozumieniu tej ustawy jest produkt przeznaczony do spożycia zawierający alkohol etylowy pochodzenia rolniczego w stężeniu przekraczającym 0,5 proc. objętościowych alkoholu. Jak zwrócono uwagę w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 20 maja 2014 r. (sygn. VI SA/Wa 2842/13, LEX nr 2148893), dla uznania wyrobu za napój alkoholowy bez znaczenia jest fakt konsystencji tego produktu, gdyż u.w.t. definiuje napój alkoholowy jako produkt, nie określając szczególnych cech jego postaci. Za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych pobiera się opłaty zgodnie z art. 111 u.w.t.
Zagadnienia związane z wydawaniem pisemnych interpretacji przepisów uregulowano w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej (dalej u.s.d.g.). W art. 10 tej ustawy przyjęto, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez niego daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.
Wniosek o wydanie interpretacji może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych. Taki wniosek podlega opłacie w wysokości 40 zł. W razie objęcia jednym wnioskiem odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych, pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia. Udzielenie interpretacji następuje w drodze decyzji, od której przysługuje odwołanie. Interpretacja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, ale nie może być on obciążony żadnymi daninami publicznymi, sankcjami administracyjnymi, finansowymi lub karami w zakresie, w jakim zastosował się do uzyskanej interpretacji. Dotyczy to także przypadku zastosowania się przez przedsiębiorcę do utrwalonej praktyki interpretacyjnej właściwego organu (por. art. 10a-10b u.s.d.g.).