Sposób implementacji programów OECD i Unii Europejskiej zdradza niepokojące tendencje. Postulat uszczelnienia systemu stał się już wytrychem do wprowadzania restrykcyjnych przepisów, jak choćby o raportowaniu krajowych schematów podatkowych, które ingerują w wolności i swobody obywatelskie. Inne implementacje są przeprowadzane w szerszym zakresie, niż wynika to z dyrektyw UE.
Czytaj także: Ocena polskiego systemu podatkowego przez przedsiębiorców
Przykłady da się mnożyć, ale warto zwrócić uwagę na tzw. podatek od wyjścia. Te przepisy mogą służyć nie tylko jako przykład rażącego niedbalstwa projektodawców. Są także oczywiście sprzeczne z prawem unijnym. Co ma znaczenie dla wszystkich obywateli, ponieważ tak skonstruowany podatek jest w istocie karą za zmianę miejsca zamieszkania. Ogranicza to nie tylko swobodę przepływu kapitału, ale przede wszystkim swobodę przemieszczania się osób w krajach EFTA.
Jednocześnie przestało mieć znaczenie rozróżnienie między agresywną optymalizacją podatkową a planowaniem podatkowym.
Zmiany dotyczące klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania, a także praktyka Krajowej Administracji Skarbowej zmierzają do zwiększenia obowiązków podatkowych.