4. Do wskazanych wyżej terminów nie wlicza się przy tym terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego dla przeprowadzenia określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.
Zainteresowany powinien być zawiadomiony
O każdym przypadku niezałatwienia sprawy we właściwym terminie organ podatkowy musi zawiadomić stronę postępowania (art. 140 o.p.). Przepisy nie wskazują przy tym, ile razy organ podatkowy może stosować instytucję zawiadomienia. W praktyce może się zatem zdarzyć, ze kilka razy np. będzie informował podatnika o wyznaczeniu kolejnego, nowego terminu do załatwienia sprawy.
Muszą być przyczyny zwłoki
Organ podatkowy ma jednak obowiązek za każdym razem podać przyczyny, dla których nie dochował terminu do załatwienia sprawy. Musi również wskazać nowy termin, w którym ją załatwi. W przeciwnym razie następuje tzw. bezczynność, a więc taka sytuacja, kiedy w ustalonym terminie organ podatkowy nie podjął żadnych czynności w sprawie lub prowadził postępowanie, lecz nie zakończył go wydaniem w terminie rozstrzygnięcia (decyzji) albo nie podjął stosownej czynności (por. wyrok WSA w Szczecinie z 24 stycznia 2013 r., I SAB/Sz 5/12 oraz wyrok NSA w Warszawie z 28 stycznia 2015 r., II FSK 3276/12).
Jest sposób, aby się bronić
Zgodnie z art. 3 § 2 pkt 8 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej: ppsa), w razie niezałatwienia sprawy we właściwym lub ustalonym terminie podatnik ma możliwość złożenia skargi do sądu administracyjnego na bezczynność organu podatkowego lub nawet na przewlekłe prowadzenie postępowania podatkowego.
Obowiązkiem organów podatkowych jest bowiem załatwienie sprawy w terminach określonych przepisami prawa, działając przy tym wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do załatwienia sprawy (por. wyrok WSA we Wrocławiu z 22 lipca 2014 r., I SAB/Wr 9/14). Złożenie przez podatnika skargi na bezczynność ma na celu ochronę podatnika, aby w sprawie zostało wydane rozstrzygnięcie (por. wyrok WSA w Warszawie z 12 września 2013 r., I SAB/Wa 364/13).
To, czy podatnik skorzysta z tej możliwości, a więc czy złoży skargę na bezczynność, zależy tylko od niego. Nie ma przy tym znaczenia, z jakich powodów organ podatkowy nie wydał decyzji w sprawie i czy bezczynność organu została spowodowana zawinioną czy niezawinioną opieszałością organu (por. wyrok WSA w Olsztynie z 25 czerwca 2013 r., II SAB/Ol 48/13).