Rz: Podatnicy coraz więcej rozliczeń podatkowych składają przez internet. Jakie narzędzia mają do dyspozycji w tym zakresie?
Dr hab. Marcin Jamroży, Rödl & Partner: Fiskus oferuje dwie główne metody rozliczania się przez internet: formularze interaktywne oraz aplikację przygotowaną przez Ministerstwo Finansów „e-Deklaracje Desktop", która przeznaczona jest wyłącznie dla osób fizycznych. Formularze interaktywne są uwierzytelniane za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego, a w niektórych przypadkach – również za pomocą tzw. podpisu „danymi autoryzującymi". W przypadku aplikacji e-Deklaracje uwierzytelnienie ma formę podpisu „danymi autoryzującymi".
Narzędzia te są proste i intuicyjne. Podatnicy, którzy chcą się rozliczać poprzez interaktywne formularze, muszą jedynie zainstalować oprogramowanie Adobe Reader w wersji co najmniej 9.0.0 oraz najnowszą wersję wtyczki. Obydwa oprogramowania są darmowe i można je pobrać ze strony MF (http://www.finanse.mf.gov.pl/web/wp/systemy-informatyczne/ e-deklaracje/do-pobrania). Z kolei podatnicy, którzy chcą rozliczać się przy użyciu aplikacji e-Deklaracje, muszą pobrać i zainstalować to oprogramowanie oraz wszystkie wymagane wtyczki i rozszerzenia.
Według danych Ministerstwa Finansów, do końca 2016 r. w formie elektronicznej złożonych zostało ponad 62 mln dokumentów. O tym, że sposób ten stał się tak popularny wśród podatników, decyduje wiele czynników, m.in.: wygoda, szybkość czy prostota użytkowania.
Które dokumenty trzeba, a które można wysyłać elektronicznie?