informacja, czy dokonano korekt cen transferowych.
Na tym uproszczonym przykładzie widać, że zakres danych raportowanych w TP-R obejmuje zarówno szeroki zespół informacji na temat kondycji finansowej podatnika, jak i w zasadzie wszystkie kluczowe informacje na temat ustalania i weryfikacji cen dla danego rodzaju transakcji oraz sposobu jej uzasadnienia. TP-R stanowi zatem „ekstrakt" dokumentacji podatkowej, przy czym pozbawiony jest kluczowych elementów obronnych ugruntowujących perspektywę, strategię oraz warunki biznesowe dotyczące danego podatnika.
Raportowanie transakcji krajowych
Podmioty realizujące transakcje krajowe, które pod pewnymi warunkami mogą być zwolnione z obowiązku dokumentacyjnego, również będą podlegały obowiązkowi raportowania, choć w tym przypadku zakres danych będzie węższy. Co więcej, nawet jeżeli podatnicy nie będą przygotowywać w ogóle dokumentacji cen transferowych, korzystając ze zwolnienia dla transakcji krajowych, to i tak muszą wprost poinformować o tym fakcie Szefa KAS. Przy czym, niezależnie od zwolnień z obowiązków dokumentacyjnych, organy podatkowe zachowują prawo do weryfikacji rynkowości nieudokumentowanych transakcji (w tym do wezwania podatnika do przygotowania dokumentacji). Sam fakt zwolnienia nie oznacza bowiem zwolnienia z obowiązków stosowania zasady ceny rynkowej we wszystkich transakcjach pomiędzy podmiotami powiązanymi.
Do czego to będzie potrzebne
Informacje pochodzące z TP-R będą wykorzystywane przez organy podatkowe do analizy ryzyka zaniżenia dochodu do opodatkowania. Mając na względzie szeroki zakres raportowanych danych, organy zyskują rozbudowane narzędzie analityczne do kompleksowych analiz podmiotów powiązanych, gdyż będą dysponowały nie tylko danymi zaraportowanymi przez poszczególnego podatnika, ale także danymi wykazywanymi przez inne podmioty, w tym jego potencjalną konkurencję oraz podmioty odpowiedzialne za inne ogniwa łańcucha wartości (na przykład dostawcy lub odbiorcy). Jak na dłoni będzie zatem widać, w jaki sposób wyniki danego podmiotu kształtują się na tle konkurencji, jak wygląda określony przez niego rynkowy przedział, a także czy w ogóle została przeprowadzona analiza porównawcza.
Maciej Rupniewski, menedżer w zespole cen transferowych w Crido, doradca podatkowy, autor publikacji na blogu podatkiwbiznesie.pl
Pierwsze formularze TP-R obejmujące dane za rok 2019 będą składane w ciągu dziewięciu miesięcy po zakończeniu roku podatkowego. Już w tym momencie warto więc przeanalizować nowe obowiązki sprawozdawcze w kontekście stosowanej polityki cen transferowych oraz posiadanych danych uzasadniających rynkowy charakter rozliczeń, tym bardziej jeżeli weźmiemy pod uwagę, że uchybienia w obowiązku TP-R (nieskładanie, składanie po terminie, raportowanie informacji nieprawdziwych) są penalizowane na podstawie kodeksu karnego skarbowego i zagrożone karą grzywny w wysokości do 720 stawek dziennych (art. 80e k.k.s.).