Ze skróconego terminu stosowania ulgi na złe długi mogą skorzystać przedsiębiorcy, którzy ponieśli „negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu Covid-19". Jak należy to rozumieć?
W naszej rzeczywistości fiskalnej trudno przyjąć, by ustawodawcy chodziło o przyznanie przedsiębiorcom preferencji podatkowej o uniwersalnym charakterze. Przy analizowaniu prawa do zastosowania tego udogodnienia należałoby wziąć pod uwagę wskazówki Ministerstwa Finansów, które jako przykład takich okoliczności wskazuje m.in. identyfikowalny spadek przychodów w porównaniu z poprzednim miesiącem bądź podobnym reprezentatywnym okresem czy zaniechanie inwestycji rozwojowych i strategicznych.
Kary i odszkodowania w kosztach
Ustawodawca, przewidując nieuchronny wzrost liczby wadliwie wykonanych umów na skutek Covid-19, zmodyfikował przepisy ograniczające zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów kar umownych i odszkodowań. Obecnie kary umowne i odszkodowania można zaliczyć do kosztów podatkowych, jeżeli wada dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz zwłoka w dostarczeniu towaru wolnego od wad lub zwłoka w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług powstała w związku ze stanem zagrożenia epidemicznego lub stanem epidemii, ogłoszonym z powodu Covid-19. Oznacza to, że w razie ewentualnej kontroli podatnik będzie musiał wykazać związek między zaliczoną do kosztów karą umowną lub odszkodowaniem a stanem zagrożenia epidemicznego lub stanem epidemii ogłoszonym z powodu Covid-19.
Przychody z budynków ze zwolnieniem
Zwolnienie od podatku od przychodów z budynków miało docelowo obowiązywać do końca 2020 r. Ustawodawca zadecydował jednak, że okres obowiązywania tej ulgi zostanie wydłużony do końca miesiąca, w którym zostanie odwołany stan epidemii ogłoszony z powodu Covid-19.
Ta danina dotyczy podatników będących właścicielami budynków komercyjnych o wartości przekraczającej u danego podatnika 10 mln zł, które zostały przez nich oddane w całości lub w części do używania na podstawie m.in. umowy najmu.
Pozostałe instrumenty wsparcia
W związku z tarczą antykryzysową dostępne są także liczne inne preferencje podatkowe, m.in. te, które bezpośrednio nakierowane są na działania mające na celu przeciwdziałanie Covid-19. Do takich instrumentów podatkowego wsparcia należy zaliczyć przykładowo: