Hybrydowy samolot pasażerski Airbusa

Europejski producent samolotów pracuje nad elektryczno-spalinową maszyną mogącą zabierać około 100 pasażerów.

Aktualizacja: 21.04.2016 12:38 Publikacja: 20.04.2016 17:57

fot. Bernd Sieker (CCA-2.0)

fot. Bernd Sieker (CCA-2.0)

Foto: Wikimedia

Tańszy w eksploatacji i cichszy – tak przedstawia zalety hybrydowego napędu samolotów dr Thomas Enders, szef Airbus Group. Maszyna nie tylko spełniałaby wyśrubowane europejskie normy, ale również pozwoliłaby na starty i lądowania w nocy, bez zakłócania ciszy nad miastami.

Airbus współpracuje w tym celu od pięciu lat z niemieckim Siemensem. Samolot ma łączyć zasilanie elektryczne i konwencjonalne – na paliwo lotnicze. – Maszyna byłaby trochę jak toyota prius. Cichsza i zużywająca mniej paliwa niż podobne modele – mówi rzecznik Aribusa Florian Martini.

Siemens chciałby, aby samolot startował i lądował wyłącznie na zasilaniu elektrycznym, co pozwoli na zmniejszenie poziomu hałasu. Po osiągnięciu wysokości przelotowej korzystałby już z normalnego napędu. To pozwoli również na zmniejszenie zużycia paliwa o jedną czwartą. Według europejskich norm w 2050 roku samoloty mają wytwarzać o 75 proc. mniej dwutlenku węgla i 65 proc. mniej hałasu niż w 2000 roku.

Pasażerska hybryda ma zabierać 100 pasażerów. Również jej zasięg nie będzie imponujący – ok. 1000 kilometrów. Maszyna będzie zatem mogła latać na niezbyt obłożonych trasach lokalnych.

W ubiegłym roku niewielki samolot Airbus E-Fan, zasilany wyłącznie akumulatorami litowymi, pokonał La Manche. Trasa z Lydd do Calais zajęła mu niecałe 40 minut.

Nad hybrydowymi, elektrycznymi i napędzanymi gazem samolotami pracuje również Boeing.

Tańszy w eksploatacji i cichszy – tak przedstawia zalety hybrydowego napędu samolotów dr Thomas Enders, szef Airbus Group. Maszyna nie tylko spełniałaby wyśrubowane europejskie normy, ale również pozwoliłaby na starty i lądowania w nocy, bez zakłócania ciszy nad miastami.

Airbus współpracuje w tym celu od pięciu lat z niemieckim Siemensem. Samolot ma łączyć zasilanie elektryczne i konwencjonalne – na paliwo lotnicze. – Maszyna byłaby trochę jak toyota prius. Cichsza i zużywająca mniej paliwa niż podobne modele – mówi rzecznik Aribusa Florian Martini.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska