Płatne telewizje przenoszą się do internetu

Amerykański AT&T rusza z pakietami kanałów tv online. Zdaniem analityków to początek końca telewizji satelitarnej.

Aktualizacja: 30.11.2016 05:17 Publikacja: 29.11.2016 19:30

Foto: 123RF

Po ubiegłorocznym przejęciu największej amerykańskiej platformy satelitarnej DirecTV amerykański gigant telekomunikacyjny AT&T uzupełnia ofertę o całkiem nową usługę DirecTV Now. W jej ramach, na wzór Netfliksa czy HBO Now, można teraz wykupić sobie w Internecie, nie mając anteny satelitarnej ani wieloletniej umowy z operatorem – całe pakiety kanałów telewizyjnych. – Rozszerzamy nasze portfolio o ofertę dla tych, którzy cenią sobie treści premium, ale chcą też więcej swobody w zawieraniu umów, co lepiej wpisuje się w ich styl życia – mówił John Stankey, szef AT&T Entertainment Group.

Ceny pakietów DirecTV Now wahają się od 35 dol. miesięcznie (za dostęp do 60 kanałów) do 70 dol. (za ponad 120 stacji). Oferta nie będzie więc wymierzona w takich graczy jak Netflix, którzy za znacznie mniejszą kwotę sprzedają widzom dostęp do poszczególnych filmów i seriali, a nie normalnych kanałów telewizyjnych.

Wygoda bez kabla

Ruch AT&T wpisuje się w amerykański trend do „odcinania kabla", czyli rezygnowania z ofert tradycyjnych płatnych telewizji, najczęściej z przyczyn oszczędnościowych i przenoszenia się widzów do Internetu. Według „The Wall Street Journal" internetowa platforma Amazon Prime chce jeszcze bardziej wejść w obszar działania tradycyjnych telewizji i szuka sposobu na zakup praw do relacji sportowych z wyższej półki, takich jak np. NBA i NFL.

Zdaniem ekspertów może to spowodować na rynku płatnych telewizji spore zmiany. – Wszyscy moi klienci od dawna uważali, że taka zmiana w końcu kiedyś na rynku nastąpi, a potem stanie się standardem, podobnie jak jest nim dziś sprzedawanie muzyki poprzez serwisy streamingowe, takie jak Spotify. Użytkownik ceni sobie wygodę, a żadne inne medium nie daje mu dziś takiej swobody jak Internet – mówi Mirosław Godlewski, starszy doradca w Boston Consulting Group odpowiedzialny za sektor TMT.

Jego zdaniem upowszechnienie się tego rodzaju rozwiązań będzie początkiem końca telewizyjnych rozwiązań satelitarnych. – Po co nam telewizja satelitarna, skoro wszystko, co dziś oferuje, dostępne będzie w Internecie? W mojej ocenia takie rozwiązania, wraz z poprawianiem się dostępu do łącz światłowodowych i jakości takich połączeń, są przyszłością usług telewizyjnych i ich nową generacją – uważa.

Ruchu AT&T nie skomentowała nam platforma nc+, która nie ma internetowego serwisu całkowicie niezależnego od innych swoich usług, ale od kilku miesięcy oferuje Unlimited TV. To możliwość oglądania telewizji poprzez aplikację nc+ go lub stronę ncplusgo.pl bez zużywania limitu internetu, ale można ją wykupić tylko razem z pakietem dostępowym do internetu.

Cyfrowy Polsat widzi z kolei podobieństwo między nową usługą AT&T a swoją platformą Ipla, która umożliwia wykupienie w sieci dostępu do 77 stacji.

– Ipla proponuje albo zakup pojedynczych treści albo pakiety, które zawierają połączenie różnych treści. Do kupienia osobno mamy np. Pakiet FilmBox Live z treściami tylko tego nadawcy – mówi Olga Zomer, rzeczniczka Cyfrowego Polsatu.

Sieć wyznacza reguły

Nadawanie stacji telewizyjnych w internecie wymaga od dystrybutorów i samych nadawców wysiłku prawnego. – W przypadku nadawania materiałów online prawa autorskie są inne niż te, jakie dotychczas posiadali tradycyjni operatorzy płatnej telewizji. Wszystko wskazuje na to, że AT&T ma już jednak takie internetowe prawa do nadawania kanałów telewizyjnych w internecie – mówi Mirosław Godlewski.

Po ubiegłorocznym przejęciu największej amerykańskiej platformy satelitarnej DirecTV amerykański gigant telekomunikacyjny AT&T uzupełnia ofertę o całkiem nową usługę DirecTV Now. W jej ramach, na wzór Netfliksa czy HBO Now, można teraz wykupić sobie w Internecie, nie mając anteny satelitarnej ani wieloletniej umowy z operatorem – całe pakiety kanałów telewizyjnych. – Rozszerzamy nasze portfolio o ofertę dla tych, którzy cenią sobie treści premium, ale chcą też więcej swobody w zawieraniu umów, co lepiej wpisuje się w ich styl życia – mówił John Stankey, szef AT&T Entertainment Group.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane