Werner Fries był zatrudniony przez spółkę Lufthansa w charakterze pilota dowódcy i instruktora. Od końca października 2013 r. Lufthansa już go nie zatrudniała z tego powodu, że osiągnął granicę wieku 65 lat przewidzianą w prawie Unii w sposób wiążący dla pilotów w zarobkowym transporcie lotniczym.
Pilot wystąpił z żądaniem zasądzenia od spółki zapłaty wynagrodzenia przysługującego mu za listopad i grudzień 2013 r. Jego umowa o pracę wygasła bowiem dopiero z końcem grudnia 2013 r. Ponadto dysponował on w okresie dwóch miesięcy zwolnienia swoją licencją pilota liniowego oraz kwalifikacjami instruktora i egzaminatora. Jego zdaniem granica 65 lat stanowi dyskryminację ze względu na wiek i narusza wolność wyboru zawodu (jest niezgodna z Kartą praw podstawowych Unii Europejskiej).
Federalny sąd pracy w Niemczech wystąpił do Trybunału Sprawiedliwości z pytaniem o ważność i zakres spornej granicy wieku.
Trybunał Sprawiedliwości w swoim dzisiejszym wyroku odpowiedział, że ta granica wieku jest ważna.
Zdaniem Trybunału granica wieku ustanawia różnicę w traktowaniu ze względu na wiek. Ta różnica w traktowaniu jest jednak uzasadniona celem polegającym na zapewnieniu bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym w Europie. Jest bowiem niezaprzeczalne, że zdolności fizyczne konieczne do wykonywania zawodu pilota liniowego pogarszają się z wiekiem. Granica wieku w omawianej sprawie pozwala wykluczyć, by zmniejszenie tych zdolności fizycznych po ukończeniu 65 roku życia nie stało się źródłem wypadków bez naruszenia zasady proporcjonalności.