Menedżerowie nie próżnują. Ciągle poszukują. Pragną, by znaki ich firm były nowoczesne, zarejestrowane, służyły skutecznie zwiększaniu zysków. Permanentnie chcą mieć coraz to bardziej kosmiczne sposoby i instrumenty kokietowania konsumentów, ich identyfikacji i ochrony. Cały czas rodzą się pomysły wykorzystywania nowych technologii w celu przedstawienia i utrwalenia oznaczeń postrzegalnych innymi zmysłami niż wzrok. Niekonwencjonalne metody w procesie marketingowym niewątpliwie pomagają. Jeszcze nie tak dawno dominowały znaki słowno – graficzne. Później bawiono się także kolorami. To fioletowa krówka dla słodkości, to pomarańczowa barwa dla Orange z komórkami w tle, to kolejny fiolet dla kociego pokarmu, czy czerwień dla szwajcarskich scyzoryków.

Po cóż jednak pokazywać ludzkim oczom marki Adidasa, Hugo Bossa, Chanel, Pucciniego, Zary, Skody, przeróżnych czekolad i słodyczy, towarzystw ubezpieczeniowych i banków. Uderzmy w nozdrza i kubki smakowe – uznano trochę później. Wykorzystajmy zmysł smaku i zapachu. Praktyka dowodzi, że nadal oznaczenia typu zapach czy smak mają znikome szanse na rejestrację, jako znak towarowy. Trwa więc ciągła pogoń. Ponieważ zgodnie z art. 120 ustawy Prawo własności przemysłowej znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony, to nowatorskie marki szykują się do skoku. Stąd też audiobranding, czyli wykorzystywanie zmysłu słuchu w odróżnianiu towarów na rynku. Może niedługo na murach budynków, ulicach i we wnętrz supermarketów pojawią się głośniki czy też nadajniki popularyzujące dźwiękiem sprzedawane produkty i usługi. Tak więc nadeszła chyba pora na uderzenie w zmysł słuchu, co z pewnością konsumenci przyjmą z zainteresowaniem.

Więcej o szczegółach i sekretach nowoczesnych znaków towarowych w tekście Michała Ziółkowskiego na kol. „Jak może brzmieć twoja marka".