Odmieniony wygląd produktu lub jego opakowania, dodanie nowych atrakcyjnych funkcji, zwiększenie użyteczności lub wygody korzystania – wszystkie te działania mogą przyczynić się do poprawy wizerunku produktu, zwiększenia jego rozpoznawalność, a w konsekwencji przełożyć się na to, co najważniejsze dla każdego przedsiębiorcy – większą sprzedaż. Znacząco odmieniony produkt, powstały dzięki wykorzystaniu nowoczesnego wzornictwa, może także otwierać drogę do nowych rynków, w tym tych zagranicznych.
Czytaj także: Firmy ubiegające się o dotacje powinny pamiętać o unijnej polityce
Zarówno tworzenie nowych wzorów, jak i ich późniejsze wykorzystanie wymaga odpowiednich nakładów. Pierwszy etap może bowiem oznaczać wymóg zatrudnienia dodatkowych osób lub wynajęcia zewnętrznej firmy, która przyjrzy się dotychczasowym osiągnięciom przedsiębiorstwa na tym polu i przygotuje specjalnie dla niej nowe rozwiązania. Etap ich wprowadzania może być jeszcze kosztowniejszy, gdy wymagać będzie dokonania inwestycji w rozbudowę firmy lub zakupu i montażu dodatkowych urządzeń albo wartości niematerialnych (maszyn, linii produkcyjnych, technologicznych, instalacji oprogramowania lub wykorzystania licencji, patentów, know-how).
Wprowadzanie strategii
Na sfinansowanie tych ostatnich działań przedsiębiorcy mogą uzyskać bezzwrotne dotacje. Chodzi tu o podjęcie kroków zmierzających do praktycznego wykorzystania (wdrożenia) rekomendacji wynikających z opracowanej specjalnie dla danej firmy strategii wzorniczej (wykonanej na zlecenie firmy przez podmiot zewnętrzny). Jest to dokument, który powinien zawierać co najmniej następujące elementy:
- ogólną charakterystykę firmy obejmującą analizę wzorniczą przedsiębiorstwa w zakresie produktów, technologii, struktury organizacyjnej, procesów komunikacji z klientem, strategii marketingowej,