Polskie firmy transportowe zagrożone - alarmuje Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska

Jeżeli przyjęty przez Parlament Europejski pakiet przepisów, dotyczący nowych zasad transportu międzynarodowego, wejdzie w życie, będzie to oznaczało likwidację ponad połowy miejsc pracy w międzynarodowym transporcie drogowym – branży, która zatrudnia w Polsce przeszło 300 tysięcy pracowników – alarmuje Związek Pracodawców „Transport i Logistyka Polska", członek Konfederacji Lewiatan.

Publikacja: 11.04.2019 05:50

Polskie firmy transportowe zagrożone - alarmuje Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska

Foto: 123RF

Parlament Europejski przyjął sprawozdanie w sprawie Pakietu Mobilności w najbardziej niekorzystnej dla rynku wersji. Nowe przepisy spowodują, że oferowanie usług transportowych za granicami kraju, gdzie jest siedziba firmy, będzie dużo droższe i obwarowane barierami administracyjnymi.

Czytaj też: Transport: Parlament Europejski zajmie się pakietem mobilności

- Pakiet Mobilności zwiększy koszty eksportu polskich towarów, których przeszło 80 proc. wysyłanych jest na rynki Unii Europejskiej transportem samochodowym. Przy okazji głosowania w Parlamencie, niestety potwierdziło się kilka faktów. Po pierwsze, że decyzje w UE mają charakter wyłącznie polityczny, a nie merytoryczny. 1500 poprawek głosowano blokami utworzonymi nie tyle ze względu na ich spójność merytoryczną, co ze względu na podziały polityczne. Po drugie, że Unia Europejska przestała dążyć do wypracowywania kompromisów, na rzecz których każde z państw było gotowe do ustępstw. Dziś jest to siłowe forsowanie swoich interesów narodowych, kosztem słabszych graczy i spójności Unii – mówi Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska".

Oczywiście piłka jest nadal w grze, przed nami jeszcze negocjacje pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej a Komisją. Niestety, ze względu na dotychczasowy brak rozsądku w przyjmowanych rozwiązaniach, szanse na sensowny wynik trilogu są raczej marne.

- A za forsowane zmiany na samym końcu zapłaci cała unijna gospodarka, europejski pracownik i konsument. Ten ostatni nie tylko będzie miał mniejszy wybór towarów na półkach, ale także znacznie wyższe ceny – dodaje Maciej Wroński.

Parlament Europejski przyjął sprawozdanie w sprawie Pakietu Mobilności w najbardziej niekorzystnej dla rynku wersji. Nowe przepisy spowodują, że oferowanie usług transportowych za granicami kraju, gdzie jest siedziba firmy, będzie dużo droższe i obwarowane barierami administracyjnymi.

Czytaj też: Transport: Parlament Europejski zajmie się pakietem mobilności

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP