Zgodnie z art. 3 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (DzU z 2003 r. nr 153, poz. 1503 ze zm.) czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Takimi czynami są w szczególności: wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa, fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo usług, wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług, naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy, naśladownictwo produktów, pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie, utrudnianie dostępu do rynku, przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną, a także nieuczciwa lub zakazana reklama, organizowanie systemu sprzedaży lawinowej oraz prowadzenie lub organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym.
I właśnie takiego naruszenia dopatrzył się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w działaniu jednej z firm oferujących usługi telekomunikacyjne.
Szybko i niewyraźnie
Jej konsultanci kontaktowali się z klientami drogą telefoniczną. UOKiK przeanalizował skrypty takich rozmów, nagrania faktycznie przeprowadzonych rozmów oraz skargi konsumentów. Dzięki temu ustalił, że konsultanci dzwonili do klientów bez ich wcześniejszej zgody, co już jest naruszeniem przepisów. Zgodnie bowiem z prawem przedsiębiorca, który kontaktuje się z konsumentem telefonicznie dla celów marketingowych, musi wcześniej uzyskać jego zgodę. Ponadto analiza rozmów z abonentami wykazała, że pracownicy firmy tak je prowadzili, aby klient był przekonany, że ofertę prezentuje jego dotychczasowy operator. W tym celu konsultanci:
- używali sformułowania „z nowym okresem rozliczeniowym obniżamy na stałe cenę abonamentu; będzie obniżony abonament na telefon",
- informowali, że obniżenie abonamentu to efekt nowej procedury,