Zgodnie z § 2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy obowiązujące od dnia 1 stycznia 2021 r. Zamawiający może żądać informacji z Krajowego Rejestru Karnego, w zakresie tam wskazanym, sporządzonej nie wcześniej niż 6 miesięcy przed jej złożeniem.

Czy w sytuacji zmiany przepisów Wykonawca może się posłużyć zaświadczeniem o niekaralności wystawionym na „starych zasadach” skoro jego ważność również wynosiła 6 miesięcy?

Ku zaskoczeniu wielu Wykonawców okazuje się, że najczęściej już nie. Wyjaśniamy dlaczego.

Czytaj też: Zamówienia publiczne: Interes stron w przetargu został lepiej wyważony

Zmianie uległa podstawa prawna wskazywana do tej pory przez Wykonawców na formularzu zapytania o udzielenie informacji o osobie oraz formularzu zapytania o udzielenie informacji o podmiocie zbiorowym. W punkcie formularza dotyczącym wskazania postępowania, w związku z którym zachodzi potrzeba uzyskania informacji o osobie/podmiocie zbiorowym należy jako podstawę udzielenia informacji wskazać przepis rangi ustawowej podając nazwę ustawy, artykuł, ustęp, literę jeśli jest taka redakcja regulacji prawnej, z której wynika wymóg uzyskania informacji z rejestru. Obecnie (do postępowań wszczętych po 31.12.2021 r.) mogą być to przepisy wskazane w/w Rozporządzeniu, na podstawie których Zamawiający zażąda informacji z Krajowego Rejestru Karnego tj.:

a)    art. 108 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych, zwanej dalej „ustawą”
b)    art. 108 ust. 1 pkt 4 ustawy, dotyczącej orzeczenia zakazu ubiegania się o zamówienie publiczne tytułem środka karnego,
c)    art. 109 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy,
d)    art. 109 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy, dotyczącej ukarania za wykroczenie, za które wymierzono karę aresztu,
e)    art. 109 ust. 1 pkt 3 ustawy, dotyczącej skazania za przestępstwo lub ukarania za wykroczenie, za które wymierzono karę aresztu.

Do postępowań więc wszczętych przed 1 stycznia 2021 r. do których znajdzie jeszcze zastosowanie stara ustawa prawo zamówień publicznych Wykonawca może przedłożyć informację z Krajowego Rejestru Karnego wystawioną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert. Natomiast do postępować wszczętych po 31 grudnia 2020 r. Wykonawcy powinni składać Zamawiającemu informacje z Krajowego Rejestru Karnego, które już są dostosowane do nowych podstaw wykluczenia przewidzianych przez ustawę z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych – nowe p.z.p.

Kolejną zmianą jest okres od którego należy liczyć termin ważności informacji z KRK.  Przy długotrwałej procedurze wyboru Wykonawcy może się okazać, że przy stosowaniu nowych przepisów dokument ten straci ważność. W poprzedniej regulacji takiego zagrożenia nie było – w przypadku przetargu nieograniczonego liczył się termin składania ofert. Po 31.12.2020 r. kluczowym jest dzień złożenia informacji z KRK. Jak bowiem wiadomo, zarówno w oparciu o starą procedurę jak i nową, postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego może trwać wiele miesięcy, czasami okres ten przekracza pół roku od terminu oznaczonego jako dzień składania ofert. W takiej sytuacji, w przypadku wymogu stawianego przez Zamawiającego w SWZ (dawniej SIWZ) przedłożenia informacji z KRK Wykonawca winien dysponować aktualnym zaświadczeniem o niekaralności na dzień wyznaczony przez Zamawiającego w wezwaniu do jego złożenia.

Monika Kotula jest radcą prawnym w Kancelarii Radców Prawnych Hryniów, Łebek i Partnerzy Kancelaria jest zrzeszona w sieci Kancelarie RP działającej pod patronatem dziennika „Rzeczpospolita”.