Kiedy urzędnik na chorobowym straci zatrudnienie

Długo trwająca absencja w pracy z powodu choroby może być przyczyną rozwiązania stosunku pracy z członkiem korpusu. I to bez względu na jego status.

Publikacja: 09.05.2017 06:30

Kiedy urzędnik na chorobowym straci zatrudnienie

Foto: 123RF

Możliwość zwolnienia pracownika służby cywilnej z powodu długiej nieobecności w pracy, której przyczyną była choroba, wynika z art. 53 kodeksu pracy (kp). Przepis ten ma tu zastosowanie na mocy art. 9 ust.1 ustawy o służbie cywilnej (dalej usc) zgodnie, z którym w sprawach dotyczących stosunku pracy w służbie cywilnej, nieuregulowanych w ustawie, stosuje się przepisy kodeksu pracy i inne przepisy prawa pracy. I tak z pracownikiem sc pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia:

- jeżeli jego niezdolność do pracy wskutek choroby trwa:

– dłużej niż trzy miesiące - gdy był on u niego zatrudniony krócej niż sześć miesięcy,

– dłużej niż łączny okres pobierania z tego tytułu wynagrodzenia i zasiłku oraz pobierania świadczenia rehabilitacyjnego przez pierwsze trzy miesiące - gdy pracownik był zatrudniony u tego pracodawcy co najmniej sześć miesięcy lub jeżeli niezdolność do pracy została spowodowana wypadkiem przy pracy albo chorobą zawodową;

- w razie usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy z innych przyczyn niż wymienione wyżej, trwającej dłużej niż miesiąc.

Jak widać z powyższego pracownikowi sc kodeks pracy pozwala chorować bez obawy o etat przez trwający najczęściej 182-dni (270-dni w przypadku ciąży lub gruźlicy) okres zasiłkowy oraz przez pierwsze trzy miesiące pobierania świadczenia rehabilitacyjnego (nie dotyczy to osób zatrudnionych krócej niż sześć miesięcy). Pracownik sc może też stracić pracę w trybie natychmiastowym, jeśli jest nieobecny w pracy z powodu opieki nad dzieckiem, jeśli upłynął już okres pobierania przez niego z tego tytułu zasiłku opiekuńczego (maksymalnie wynosi on 60 dni).

Cytowane wyżej przepisy mają także zastosowanie do osób zatrudnionych na wyższych stanowiskach w służbie cywilnej a więc osób zatrudnionych na podstawie powołania. Zgodnie, bowiem z art. 70 kp pracownik taki może być w każdym czasie – niezwłocznie lub w określonym terminie – odwołany ze stanowiska przez organ, który go powołał. Przy czym jeśli odwołanie nastąpiło z przyczyn, o których mowa w art. 52 lub 53 kp, jest ono równoznaczne z rozwiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia.

Przytoczone przepisy nie znajdą natomiast zastosowania do urzędnika sc. Sytuacje, w których rozwiązanie z nim stosunku pracy jest w ogóle możliwe wyczerpująco normuje ustawa pragmatyczna tej służby. I choć przewiduje ona możliwość rozwiązania z urzędnikiem sc stosunku pracy z powodu długiej nieobecności w pracy z powodu choroby to robi to na dużo korzystniejszych zasadach. To jeden z przejawów większej stabilizacji zatrudnienia, jaką cieszą się urzędnicy mianowani.

Tylko, gdy ustawa na to pozwala

Rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem służby cywilnej bez wypowiedzenia może nastąpić, zatem w razie jego nieobecności w pracy z powodu choroby trwającej dłużej niż rok (art.71 ust. 3 usc). I jest to jedyna przesłanka pozwalająca na zwolnienie urzędnika z pracy z dnia na dzień bez jego winy. Oznacza to, że nieobecność w pracy z powodu konieczności sprawowania opieki nad dzieckiem bez względu na to ile będzie trwała nie będzie uzasadniać zwolnienia urzędnika z pracy. Podobnie jak jego inna, usprawiedliwiona i trwająca ponad miesiąc nieobecność w pracy.

Warto podkreślić, że pojęcie choroby, należy interpretować posiłkując się art. 6 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, który na równi z niezdolnością do pracy z powodu choroby traktuje też inne wymienione w nim okresy >patrz ramka.

Nieprzerwana nieobecność

Przesłanką rozwiązania stosunku pracy z urzędnikiem sc jest, zatem tylko nieprzerwana nieobecność w pracy spowodowana chorobą. Ustawa nie precyzuje jednak, czy urzędnik ma być nieprzerwanie nieobecny w pracy jedynie z powodu przebywania na zwolnieniu lekarskim czy z jakiegokolwiek innego powodu. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 28 stycznia 1994 r. (II SA 2393/93, niepubl.) stanął na stanowisku, że w sytuacji, gdy urzędnik jest niezdolny do pracy z powodu choroby potwierdzonej zaświadczeniami lekarskimi, urlop zdrowotny lub wypoczynkowy nie powoduje przerwania biegu okresu nieobecności w pracy z powodu choroby, którego upływ daje prawo do natychmiastowego rozwiązania stosunku pracy (por. W. Drobny, M. Mazuryk, P. Zuznakiewicz Ustawa o służbie cywilnej Komentarz Oficyna, 2010 r.).

Wprawdzie wyrok ten dotyczy urzędników mianowanych na podstawie ustawy o pracownikach urzędów państwowych, ale w związku z podobnymi uregulowaniami tej kwestii w obu pragmatykach urzędniczych może mieć zastosowanie także przy interpretacji przepisów ustawy o służbie cywilnej.

Powrót do pracy

Oczywiście po każdorazowym powrocie urzędnika do pracy, w przypadku kolejnej nieobecności w pracy z powodu choroby odliczanie należy zacząć od nowa. Krótsza choroba nie upoważnia, bowiem do rozwiązania stosunku pracy z urzędnikiem, nawet jeśli takich niedyspozycji jest dużo. A zatem choćby częste nieobecności urzędnika sc w pracy z powodu choroby dezorganizowały pracę komórki, w której jest on zatrudniony nie mogą one być powodem jego zwolnienia z pracy.

Pracodawca nie może też zwolnić urzędnika sc z pracy w przypadku jego powrotu do pracy przed upływem roku nieobecności z powodu choroby. Analogicznie do regulacji kodeksowej (art. 53 § 3 kp) należy, bowiem przyjąć, że rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia nie może nastąpić po stawieniu się urzędnika do pracy w związku z ustaniem przyczyny nieobecności. Oczywiście urzędnik sc wracający do pracy po długiej chorobie, powinien udokumentować zaświadczeniem lekarskim swą zdolność do pracy. Zgodnie, bowiem z art. 229 § 2 kp w przypadku niezdolności do pracy trwającej dłużej niż 30 dni, spowodowanej chorobą, pracownik (tu urzędnik sc) podlega kontrolnym badaniom lekarskim w celu ustalenia zdolności do wykonywania pracy na dotychczasowym stanowisku.

Ważne!

W razie niezdolności do pracy z powodu choroby urzędnik służby cywilnej zachowuje prawo do świadczeń pieniężnych przez okres przewidziany w przepisach o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa.

Pracodawca może, ale nie musi

Rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem sc z powodu jego nieobecności w pracy z powodu choroby trwającej dłużej niż rok (podobnie zresztą jak z innymi członkami korpus sc) jest uprawnieniem pracodawcy, a nie jego obowiązkiem. Jeśli jednak zdecyduje się na ten krok, powinien złożyć mu pisemne oświadczenie o rozwiązaniu stosunku pracy z podaniem przyczyny jego rozwiązania. Nie wynika to z ustawy o służbie cywilnej. Kwestia ta nie została tam w ogóle uregulowana - co przesądza w myśl art. 9 ust.1 usc o konieczności stosowania w tym zakresie kodeksu pracy. Zgodnie natomiast z art. 30 § 3 kp oświadczenie każdej ze stron o wypowiedzeniu lub rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia powinno nastąpić na piśmie. Stosunek pracy rozwiąże się wtedy z dniem dotarcia do pracownika oświadczenia pracodawcy.

Jeśli zatem pracodawca wysyła to oświadczenie pocztą, nie powinien określać w nim daty ustania stosunku pracy, bo rozwiąże się on z chwilą, gdy oświadczenie pracodawcy dotrze do urzędnika w taki sposób, żeby mógł on zapoznać się z jego treścią. Jak stwierdził, bowiem SN w uchwale z 6 października 1998 r. (III ZP 31/98, OSNAPiUS 1999 nr 3, poz. 80), pisemne oświadczenie woli pracodawcy o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia nie musi wskazywać terminu ustania stosunku pracy, który to skutek następuje zawsze w dacie dojścia oświadczenia do adresata w sposób umożliwiający mu realne zapoznanie się z jego treścią (art. 61 kc w związku z art. 300 kp). I tę datę należy też podać w świadectwie pracy, jako datę rozwiązania stosunku pracy urzędnika sc. ?

podstawa prawna: Art. 71 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1345 ze zm.)

Co mówi prawo

Na równi z niezdolnością do pracy z powodu choroby traktuje się niemożność wykonywania pracy:

1) w wyniku decyzji wydanej przez właściwy organ albo uprawniony podmiot na podstawie przepisów o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi;

2) z powodu przebywania w:

a) stacjonarnym zakładzie lecznictwa odwykowego w celu leczenia uzależnienia alkoholowego,

b) szpitalu albo innym zakładzie leczniczym podmiotu leczniczego wykonującego działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne w celu leczenia uzależnienia od środków odurzających lub substancji psychotropowych;

3) wskutek poddania się niezbędnym badaniom lekarskim przewidzianym dla kandydatów na dawców komórek, tkanek i narządów.

– art. 6 ust. 2 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa.

Możliwość zwolnienia pracownika służby cywilnej z powodu długiej nieobecności w pracy, której przyczyną była choroba, wynika z art. 53 kodeksu pracy (kp). Przepis ten ma tu zastosowanie na mocy art. 9 ust.1 ustawy o służbie cywilnej (dalej usc) zgodnie, z którym w sprawach dotyczących stosunku pracy w służbie cywilnej, nieuregulowanych w ustawie, stosuje się przepisy kodeksu pracy i inne przepisy prawa pracy. I tak z pracownikiem sc pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia:

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Dane osobowe
Wyciek danych klientów znanej platformy. Jest doniesienie do prokuratury
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Sądy i trybunały
Prokurator krajowy zdecydował: będzie śledztwo ws. sędziego Nawackiego