1 lipca ma wejść w życie znowelizowane zarządzenie ministra sprawiedliwości określające organizację i zakres działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej.
Wprowadzone zostały zmiany w zakresie sposobu funkcjonowania sekretariatów i przechowywania akt oczekujących poprzez wprowadzenie nowej kategorii urządzenia biurowego zwanego kalendarzem.
Zgodnie ze znowelizowanym zarządzeniem, akta oczekujące będą przechowywane w odrębnych urządzeniach sekretarskich (szafach, półkach) zwanych kalendarzami, obejmujących 30 przegród oznaczonych numerami od 1 do 30. Akta będzie się umieszczało w przegrodzie oznaczonej numerem odpowiadającym dacie planowanego przedłożenia aktu sędziemu. Dopuszczalne ma być stosowanie kalendarzy tematycznych, w których ilość zastosowanych przegród uzależniona będzie od specyfiki pracy wydziału czy też ilości akt znajdujących się na danym kalendarzu.
Jak poinformował w odpowiedzi na interpelację poselską Wojciech Hajduk - podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości, wprowadzenie takich rozwiązań ma na celu uporządkowanie i zestandaryzowanie obiegu akt w sekretariatach. Wiąże „akta oczekujące" z bazą danych (elektronicznym programem repertoryjnym) w sposób umożliwiający
sortowanie informacji pod kątem opóźnień w przedkładaniu akt sędziom.