Reklama

Prawo jazdy po 65. roku życia. Będą nowe przepisy w Unii Europejskiej

Państwa członkowskie Unii Europejskiej będą mogły skrócić okres ważności prawa jazdy dla kierowców w wieku 65 lat lub starszych, aby zobowiązać ich do częstszych badań lekarskich lub kursów odświeżających wiedzę.

Publikacja: 22.10.2025 13:12

Prawo jazdy po 65. roku życia. Będą nowe przepisy w Unii Europejskiej

Foto: Adobe Stock

We wtorek Parlament Europejski zatwierdził aktualizację przepisów dotyczących prawa jazdy. Mają one poprawić bezpieczeństwo na drogach państw UE i zmniejszyć liczbę kolizji. Ze statystyk wynika, iż obecnie w wypadkach drogowych na terenie wspólnoty ginie prawie 20 tysięcy osób rocznie. W ramach tzw. wizji zero, Unia zakłada zmniejszenie tej liczby o 50 proc. do 2030 r., a następnie osiągnięcie niemal zerowej śmiertelności do 2050 r.

Komisja Europejska złagodziła projekt dotyczący kierowców-seniorów

Jak informowaliśmy, w ramach pakietu zmian Komisja Europejska zamierzała wprowadzić m.in. obowiązkowe badania dla seniorów, którzy ukończyli 65 lat i nadal chcą kierować pojazdami. Pierwotnie zakładano, że takim testom trzeba będzie poddać się co dwa lata, a po ukończeniu 75 lat – nawet co roku. Miała być to odpowiedź na głosy ekspertów, że seniorzy mogą być większym zagrożeniem na drogach. Wprawdzie nie ma już mowy o brawurze czy braku doświadczenia jak w przypadku młodych, ale za to częściej zdarzają się zaburzenia koncentracji i osłabienie refleksu. 

Te propozycje nie spotkały się z dobrym przyjęciem w Parlamencie Europejskim. Europosłowie wskazywali, że dyskryminują one osoby starsze i ograniczają im swobodę przemieszczania się oraz udział w życiu gospodarczym i społecznym. Komisja złagodziła więc projekt. Zakłada on, iż kraje UE „mogą skrócić okres ważności prawa jazdy dla kierowców w wieku 65 lat lub starszych, aby zobowiązać ich do częstszych badań lekarskich lub kursów odświeżających wiedzę”. Nie ma więc mowy o obowiązkowych badaniach, a o tym, czy skracać ważność prawa jazdy seniorów będą decydować poszczególne państwa członkowskie. 

Nowe unijne przepisy wprowadzają także okres próbny dla nowych kierowców. Będzie on wynosić co najmniej dwa lata. W tym czasie kierowcy ci będą podlegać surowszym przepisom i karom za jazdę pod wpływem alkoholu i brak pasów bezpieczeństwa lub urządzeń przytrzymujących dla dzieci. Ponadto prawo jazdy kategorii B będą mogli uzyskać 17-latkowie, lecz do 18. roku życia będą musieli prowadzić samochód pod nadzorem doświadczonego kierowcy. Przypomnijmy, iż w ubiegły piątek Sejm przyjął projekt nowelizacji Kodeksu drogowego, który wprowadza takie zmiany. 

Czytaj więcej

Unia ma nowy pomysł na badania kierowców po 65. roku życia
Reklama
Reklama

Nowe cyfrowe prawo jazdy i transgraniczne egzekwowanie zakazu prowadzenia pojazdów

Nowe przepisy dotyczą też kwestii cyfrowego prawa jazdy. Dokument dostępny na telefonie komórkowym ma stopniowo stać się głównym formatem prawa jazdy w Unii Europejskiej. Kierowcy będą mogli jednak ubiegać się o fizyczne prawo jazdy, które powinni otrzymać bez zbędnej zwłoki – zasadniczo w ciągu trzech tygodni.

Przyjęty pakiet przewiduje również, że informacje o cofnięciu, zawieszeniu lub ograniczeniu prawa jazdy będą przekazywane państwu członkowskiemu Unii, które wydało dokument. „Organy krajowe będą musiały bez zbędnej zwłoki informować się wzajemnie o decyzjach w sprawie zakazów prowadzenia pojazdów nałożonych za najpoważniejsze przestępstwa drogowe, w tym jazdę pod wpływem alkoholu lub narkotyków, spowodowanie śmiertelnego wypadku lub nadmierną prędkość, np. 50 km/h powyżej limitu” – czytamy w komunikacie. 

Na wdrożenie przyjętych przepisów państwa UE będą miały czas do 2029 r.

Czytaj więcej

Obowiązkowe kaski i prawo jazdy od 17 lat. Sejm zmienia prawo o ruchu drogowym

We wtorek Parlament Europejski zatwierdził aktualizację przepisów dotyczących prawa jazdy. Mają one poprawić bezpieczeństwo na drogach państw UE i zmniejszyć liczbę kolizji. Ze statystyk wynika, iż obecnie w wypadkach drogowych na terenie wspólnoty ginie prawie 20 tysięcy osób rocznie. W ramach tzw. wizji zero, Unia zakłada zmniejszenie tej liczby o 50 proc. do 2030 r., a następnie osiągnięcie niemal zerowej śmiertelności do 2050 r.

Komisja Europejska złagodziła projekt dotyczący kierowców-seniorów

Pozostało jeszcze 87% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Prawo karne
Przegląd auta „na papierze”. Prawomocny wyrok dla diagnosty i kierowcy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Prawo karne
Syn skazany za jazdę po alkoholu, auto straciła matka
Sądy i trybunały
Marcin Walasik: sędziowie będą mieli jednolity status. A co z wynagrodzeniem?
Internet i prawo autorskie
Organizacje twórców apelują do minister kultury. „Pani decyzja przejdzie do historii"
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Prawo drogowe
Czy kolizja w trakcie egzaminu na prawo jazdy go unieważnia? Jest ważny wyrok NSA
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama