Unia ma nowy pomysł na badania kierowców po 65. roku życia

Komisja Europejska wprowadza zmiany w przepisach dotyczących zdrowia kierowców seniorów, bo pierwotny pomysł objęcia ich obowiązkowymi badaniami i odbierania prawa jazdy w razie negatywnej opinii lekarza, wzbudził duże kontrowersje.

Publikacja: 27.05.2025 12:28

UE ma nowy pomysł na badania kierowców po 65. roku życia

UE ma nowy pomysł na badania kierowców po 65. roku życia

Foto: Adobe Stock

dgk

Jak informowaliśmy przed rokiem, Unia Europejska miała wprowadzić przepisy dotyczące m.in. prawa jazdy po 65. roku życia. Kierowcy-seniorzy mieli zostać zobowiązani do zgłoszenia się na badania, które potwierdzą lub wykluczą ich zdolność do prowadzenia pojazdu. 

Eksperci Unii Europejskiej stoją na stanowisku, że seniorzy mogą być -  podobnie jak najmłodsi kierowcy - większym zagrożeniem na drogach. Bo choć nie można w ich wieku mówić o brawurze czy braku doświadczenia, to częściej zdarzają się im zaburzenia koncentracji i osłabienie refleksu. Stąd pomysł badań, którym według pierwotnych zamierzeń, seniorzy mieli się poddawać  co dwa lata, a po ukończeniu 75 lat - nawet co roku. Brak takiego badania lub negatywna opinia specjalisty miały skutkować automatyczną utratą prawa jazdy.

Czytaj więcej

Prawo jazdy po 65. roku życia tylko po zaliczeniu testu percepcji

Kierowca senior będzie oceniał sam siebie

Te propozycje nie spotkały się z dobrym przyjęciem w Parlamencie Europejskim. Europosłowie wskazywali, że dyskryminują one osoby starsze i ograniczają im swobodę przemieszczania się oraz udział w życiu gospodarczym i społecznym.

Komisja Europejska złagodziła więc projekt. Teraz na stole jest propozycja, by we wszystkich państwach członkowskich UE wydanie prawa jazdy poprzedzały albo obowiązkowe badania lekarskie, albo  – i to nowość - badania przesiewowe oparte na samoocenie. Kierowca będzie mógł sam określić swoją zdolność do prowadzenia pojazdu, na przykład poprzez wypełnienie specjalnego formularza. Przy czym państwa członkowskie mają same decydować, czy samoocena jest wystarczająca, czy też miałoby ją zastąpić badanie lekarskie obejmujące m.in. kontrolę wzroku i układu krążenia.

Obecnie kierowcy seniorzy  stanowią stosunkowo niewielką grupę, która powoduje wypadki drogowe. Jednak ze względu na ujemny przyrost naturalny i starzenie się społeczeństw przyjmuje się, że udział wypadków spowodowanych przez osoby 60+ będzie rósł. Jak wynika z raportów Policji, w Polsce w 2024 roku osoby w wieku powyżej 60 lat spowodowały 3866 wypadków drogowych, w których zginęło 339 osób, a rannych zostało 4327. Rok wcześniej z winy seniorów było 3571 wypadków, 312 zabitych i nieco ponad 4000 rannych.

 

Jak informowaliśmy przed rokiem, Unia Europejska miała wprowadzić przepisy dotyczące m.in. prawa jazdy po 65. roku życia. Kierowcy-seniorzy mieli zostać zobowiązani do zgłoszenia się na badania, które potwierdzą lub wykluczą ich zdolność do prowadzenia pojazdu. 

Eksperci Unii Europejskiej stoją na stanowisku, że seniorzy mogą być -  podobnie jak najmłodsi kierowcy - większym zagrożeniem na drogach. Bo choć nie można w ich wieku mówić o brawurze czy braku doświadczenia, to częściej zdarzają się im zaburzenia koncentracji i osłabienie refleksu. Stąd pomysł badań, którym według pierwotnych zamierzeń, seniorzy mieli się poddawać  co dwa lata, a po ukończeniu 75 lat - nawet co roku. Brak takiego badania lub negatywna opinia specjalisty miały skutkować automatyczną utratą prawa jazdy.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Praca, Emerytury i renty
Zwolnienie z pracy za krytykę LGBTQ i feministek? Zapadł ważny wyrok
Prawo drogowe
Trudniej będzie zdać egzamin na prawo jazdy. Wchodzi w życie "prawo Klimczaka"
Praca, Emerytury i renty
Część seniorów dostanie w lipcu dwa przelewy. Zasady wypłaty renty wdowiej
Praca, Emerytury i renty
Duże zmiany w wypłatach 800 plus w czerwcu. Od lipca nowy termin
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Prawo w Polsce
Głosy Trzaskowskiego przypisane Nawrockiemu. „To nie jest jakaś wielka tragedia"