Prawo jazdy po 65. roku życia tylko po zaliczeniu testu percepcji

Jeszcze w tym roku Unia Europejska ma wprowadzić przepisy dotyczące prawa jazdy po 65. roku życia. Kierowcy-seniorzy zostaną zobowiązani do zgłoszenia się na badania, które potwierdzą lub wykluczą ich zdolność do prowadzenia pojazdu. Planowane są także zmiany dla innych kierowców.

Publikacja: 14.02.2024 15:07

Prawo jazdy po 65. roku życia tylko po zaliczeniu testu percepcji

Foto: AdobeStock

Eksperci Unii Europejskiej stoją na stanowisku, że seniorzy mogą być większym zagrożeniem na drogach, podobnie jak najmłodsi kierowcy. Wprawdzie nie ma już mowy o brawurze czy braku doświadczenia jak w przypadku młodych, ale za to częściej zdarzają się zaburzenia koncentracji i osłabienie refleksu. Stąd pomysł weryfikacji uprawnień nadanych starszym kierowcom przed wielu laty, a nawet wprowadzenia obowiązkowych kursów odświeżających. 

Ale to nie wszystko. Komisja Europejska chce także dokładniejszego sprawdzania kandydatów na kierowców i proponuję wprowadzenie obowiązkowego testu percepcji zagrożeń (Hazard perception) podczas egzaminu na prawo jazdy.

To niektóre założenia projektu dyrektywy “wizja zero”, której celem jest wyeliminowanie śmiertelnych wypadków do 2050 roku.  Planowane zmiany w prawie mają nastąpić już w 2024 roku. 

Prawo jazdy po 65. roku życia ważne 5 lat

Komisja Europejska zamierza wprowadzić obowiązkowe badania dla seniorów, którzy ukończyli 65 lat i nadal chcą kierować pojazdami.  Badania będą miały więc na celu wykrycie ewentualne problemów z koncentracją, pamięcią i koordynacją ruchową. Nowe regulacje zakładają, że takim testom trzeba będzie poddać się co dwa lata, a po ukończeniu 75 lat — nawet co roku.

Zwolennicy takiej kontroli wskazują, że takie  rozwiązania funkcjonują już  w Hiszpanii, Danii i Szwajcarii. 

Prawo jazdy dla seniorów po 65 r. ż. miałoby być ważne maksymalnie 5 lat.   Po tym czasie senior musiałby przejść badania oceniające stan psychofizyczny lub zdać ponownie test na prawo jazdy. Autorzy projektu przewidują również wprowadzenie w kolejnym etapie odświeżających kursów z jazdy samochodem. 

Czytaj więcej

Po 65 roku życia możesz stracić prawo jazdy. Nowe przepisy UE już od 2024 r.

Prawo jazdy dla młodszych kierowców też z testem

Broniąc się przed zarzutami o dyskryminację osób starszych, a autorzy projektu proponują wprowadzenie wymogu obowiązkowych testów psychologicznych i lekarskich także dla młodszych kierowców, ale raz na 15 lat.

Jedną z dyskutowanych propozycji jest możliwość uzyskania prawa jazdy na pojazdy osobowe i ciężarowe już od 17. roku życia (obecnie 18 i 21 lat). Nowe przepisy mają rozwiązać problem braku kierowców zawodowych w branży transportowej. 

Młodzi kierowcy będą objęci dwuletnim okresem próbnym, podczas którego nie będzie można przekraczać prędkości, ani jeździć po spożyciu choćby minimalnej ilości alkoholu we krwi.  

Kolejna pomysł z szansą na wdrożenie to ograniczenie kategorii B prawa jazdy na pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) do 1,8 tony (obecnie do 3,5 tony). Ma związek z rosnącą popularnością samochodów elektrycznych na europejskich drogach.  Ale ma też powstać kategoria B+, która uprawniać ma do prowadzenia pojazdów o DMC między 1,8 a 3,5 tony (być może górna granica zostanie podniesiona do 4,25 tony). Warunkiem uzyskania kategorii B+ byłoby przejście  dodatkowego szkolenia i zdanie egzaminu.

Jest także propozycja, która bardzo ucieszy kierowców:  wymiana prawa jazdy miałaby być możliwa online we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej.  

Eksperci Unii Europejskiej stoją na stanowisku, że seniorzy mogą być większym zagrożeniem na drogach, podobnie jak najmłodsi kierowcy. Wprawdzie nie ma już mowy o brawurze czy braku doświadczenia jak w przypadku młodych, ale za to częściej zdarzają się zaburzenia koncentracji i osłabienie refleksu. Stąd pomysł weryfikacji uprawnień nadanych starszym kierowcom przed wielu laty, a nawet wprowadzenia obowiązkowych kursów odświeżających. 

Ale to nie wszystko. Komisja Europejska chce także dokładniejszego sprawdzania kandydatów na kierowców i proponuję wprowadzenie obowiązkowego testu percepcji zagrożeń (Hazard perception) podczas egzaminu na prawo jazdy.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Edukacja
Matura 2024: język polski - poziom podstawowy. Odpowiedzi eksperta
Sądy i trybunały
Trybunał niemocy. Zabezpieczenia TK nie zablokują zmian w sądach
Sądy i trybunały
Piebiak: Szmydt marzył o robieniu biznesu na Wschodzie, mógł być szpiegiem
Sądy i trybunały
"To jest dla mnie szokujące". Szefowa KRS o sprawie sędziego Szmydta
Konsumenci
Kolejna uchwała SN w sprawach o kredyty