1. Interesujący i przyciągający uwagę pomysł
Badania dowodzą, że w 2016 r. łącznie powstało prawie 350 tys. nowych firm. Tylko w trzech pierwszych miesiącach 2017 r. było ich już 84,6 tys. (w tym spółki i działalności jednoosobowe). Z tych statystyk można wyciągnąć wniosek – aby osiągnąć sukces, trzeba mieć mieć ogromną siłę przebicia na tle innych przedsiębiorców, a zagwarantować to może niezwykle dobrze dopracowany i przemyślany pomysł na biznes. Trzeba również pamiętać o zrobieniu wnikliwego researchu wśród potencjalnej konkurencji. Zachęcam do zadania sobie pytań: czego nie mają inni, a co moglibyśmy mieć my? W jaki sposób moje produkty lub proponowane usługi będą bardziej interesujące dla potencjalnego klienta?
Czytaj także: Firma bez składek ZUS od kwietnia
2. Obowiązkowa znajomość prawa i ważnych procedur
„Bądźmy niewolnikami prawa, abyśmy mogli być wolni" – te słynne słowa Cycerona nie zmieniły swojego znaczenia przez ponad 2 tys. lat. Jeśli decydujesz się na założenie własnej firmy, żadne zapisy prawne oraz procedury nie powinny być ci straszne. Wszystkie umowy i dokumenty – czy to umowy bankowe, czy z dostawcami – należy czytać od deski do deski z ogromnym skupieniem i dokładnie je analizować. To tutaj czyha wiele pułapek. Wraz z rozrastaniem się firmy warto też znaleźć własnego prawnika lub firmę doradczą, która pomoże w interpretowaniu przepisów oraz prowadzeniu rozliczeń finansowych.
3. Kapitał finansowy
Jak podaje Centralny Ośrodek Informacji Gospodarczej, do 28 lutego 2018 r. opublikowano już 4337 ogłoszeń związanych z toczącymi się postępowaniami upadłościowymi. 104 dotyczyły upadłości firm, zaś 69 rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych, czyli działań, które mają na celu m.in. wyciągnięcie firmy z dołka finansowego. Podczas zakładania własnego biznesu trzeba przede wszystkim uzbroić się w cierpliwość i rezolutnie operować dostępnymi środkami. Nie powinno się też otwierać firmy bez wcześniejszego zgromadzenia odpowiedniego kapitału finansowego, który zapewniłby jej stabilność co najmniej przez kilka pierwszych miesięcy funkcjonowania. Pamiętaj, że kapitału nie wystarczy mieć – trzeba nim odpowiednio zarządzać, w czym pomocna będzie zewnętrzna firma lub ekspert wewnątrz organizacji.
4. Plan rozwoju i promowania biznesu
Żyjemy w czasach, w których możesz mieć najlepszy produkt lub usługę na rynku, jednak bez odpowiedniego planu rozwoju i działań marketingowych daleko nie zajdziesz. Dlatego warto zadbać o promocję swojej firmy. Obecnie jednym z najpopularniejszych sposobów komunikacji są social media, m.in. Facebook lub LinkedIN. Oferują one wachlarz usług promocyjnych – bezpłatnych (np. prowadzenie fanpage'a) i płatnych (np. posty sponsorowane, reklamy). Z doświadczenia wiem, że po zebraniu odpowiednich środków, warto też inwestować w specjalistów, którzy profesjonalnie zajmą się budowaniem świadomości i rozpoznawalności twojej marki. Nie zapomnij jednak o spotkaniach na żywo i kontakcie z ludźmi – w niektórych branżach to podstawa.