Najważniejszy w biznesie jest przede wszystkim pomysł – nowy produkt lub usługa, ewentualnie ich kompilacja. Musi on znaleźć nabywców.
Natomiast, aby produkować lepsze towary lub czynić to taniej, konieczne jest „wynalezienie" czegoś nowego. Gdy już owy wynalazek przedsiębiorca ma w garści, to przede wszystkim musi go chronić. Jeśli wynalazek wpadnie w ręce konkurencji, przewaga nie dość, że znika, to staje się udziałem naszego rywala. Dlatego warto zapoznać się z zasadami patentowania wynalazków określonymi w ustawie z 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej (dalej: ustawa).
Stan techniki
Przede wszystkim trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, co podlega ochronie. W ustawie nie znajdziemy pozytywnej definicji wynalazku. Dowiemy się natomiast, co nim nie jest. Tak więc konieczne jest odwołanie się do orzecznictwa >patrz ramka.
Zgodnie z ustawą patenty są udzielane – bez względu na dziedzinę techniki – na wynalazki, które są nowe, posiadają poziom wynalazczy i nadają się do przemysłowego stosowania. Wynalazek uważa się za nowy, jeśli nie jest on częścią stanu techniki. Czyli nie wchodzi w zakres tego, co przed datą, według której oznacza się pierwszeństwo do uzyskania patentu, zostało udostępnione do wiadomości powszechnej w formie pisemnego lub ustnego opisu, przez stosowanie, wystawienie lub ujawnienie w inny sposób.
Uwaga!