Wyższe standardy
W ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną (uśude) występują dwa rodzaje zgód – zgoda na przesyłanie informacji handlowej (art. 10 ust. 2 uśude) oraz zgoda na przetwarzanie innych danych niż niezbędne do świadczenia usługi drogą elektroniczną, dla celów reklamy, badania rynku oraz zachowań i preferencji usługobiorców z przeznaczeniem wyników tych badań na potrzeby polepszenia jakości usług świadczonych przez usługodawcę (art. 18 ust. 4 uśude). W tym drugim przypadku usługodawca musi teraz wyraźnie wskazać, jakie dane nie są niezbędne do świadczenia przez niego usług (art. 18 ust. 3 RODO).
Czytaj także: RODO: jakie błędy wciąż popełniają pracodawcy
Istotna zmiana dotyczy sposobu wyrażania zgód: od tej pory zgody zbierane na podstawie uśude powinny spełniać wymogi RODO. Oznacza to, że zgoda powinna być:
• dobrowolna – nie powinna stanowić warunku świadczenia usługi lub wykonania umowy, a jej wycofanie powinno być równie łatwe jak jej wyrażenie,
• konkretna – powinna dotyczyć przetwarzania danych w precyzyjnie określonym celu (np. wysyłka newslettera). W razie kilku celów (np. marketingu produktów własnych i cudzych) należy odbierać odrębne oświadczenia. Zbyt ogólne sformułowanie zgody było jedną z głównych przyczyn, dla których francuski organ nadzorczy nałożył na Google karę 50 mln euro,