Jak rozliczać podatek VAT w programach lojalnościowych

Firma odliczy VAT zapłacony od usługi organizowania programu lojalnościowego. Nabycie i wydanie prezentów jego uczestnikom nie stanowi natomiast usługi wyświadczonej na rzecz organizatora.

Publikacja: 28.03.2018 06:50

Jak rozliczać podatek VAT w programach lojalnościowych

Foto: 123RF

Tak stwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 6 lutego 2018 r. (0111-KDIB3-1.4012. 672.2017.2.SR).

Wnioskodawca — podmiot posiadający sieć stacji benzynowych — pytał o  dwie kwestie związane z multipartnerskim programem lojalnościowym.

Program, którego dotyczyło zapytanie, miał na celu zwiększenie rozpoznawalności marek oraz sprzedaży biorących w nim udział przedsiębiorstw (partnerów) poprzez premiowanie zakupów towarów i usług dokonywanych u nich przez osoby fizyczne (uczestników). Organizacja programu została powierzona przez partnerów podmiotowi trzeciemu (organizatorowi). Organizator przyznawał uczestnikom karty, za pomocą których mogli oni zbierać punkty za zakupy i inne określone w regulaminie czynności, a następnie wymieniać je m.in. na nagrody rzeczowe.

Partner i podwykonawca jednocześnie

Samo nabywanie i wydawanie nagród zostało zaś zlecone przez organizatora innym podmiotom (podwykonawcom). Podwykonawcy pozyskiwali nagrody na podstawie postanowień umowy z organizatorem, ale nabywali je we własnym imieniu i na własną rzecz. W opisywanym schemacie wnioskodawca przyjął równocześnie dwie osobne role – partnera i podwykonawcy. Jako partner wypłacał on organizatorowi wynagrodzenie z tytułu organizowania programu, a jako podwykonawca otrzymywał natomiast od organizatora wynagrodzenie kalkulowane na podstawie wartości zakupionych/wytworzonych i wydanych nagród.

Zgoda tylko połowiczna

W kontekście nabywania przez wnioskodawcę od organizatora usług organizowania programu lojalnościowego, Dyrektor KIS zgodził się z wnioskodawcą, że VAT naliczony wynikający z wystawionych przez organizatora faktur podlega odliczeniu. Organ uznał, że w przedmiotowej sprawie istnieje co najmniej pośredni związek pomiędzy nabywanymi usługami, a czynnościami opodatkowanymi wnioskodawcy. Tym samym spełniona została ustawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia.Natomiast w kwestii otrzymywania przez wnioskodawcę od organizatora kwot z tytułu nabycia/wytworzenia i wydania nagród na rzecz uczestników organ nie zaakceptował stanowiska, że stanowią one należność za świadczenie usług. Zdaniem Dyrektora KIS kwoty te były w rzeczywistości wynagrodzeniem od osoby trzeciej (organizatora) za dostawę towarów dokonaną na rzecz uczestników.

Komentarz eksperta

Patryk Kleparski, konsultant w dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte

Omawiana interpretacja porusza dwie osobne kwestie związane z VAT w kontekście programów lojalnościowych.

Uznanie prawa do odliczenia VAT z tytułu nabycia usług organizacji programu lojalnościowego znajduje potwierdzenie w obowiązujących przepisach i dotychczasowej praktyce organów podatkowych. Zgodnie z ustawą o VAT podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytych towarów i usług w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z przyjętą wykładnią, związek ten nie musi mieć charakteru bezpośredniego. Nabyte świadczenia nie muszą być składnikiem kosztowym czynności opodatkowanych, a wystarczy zaistnienie jedynie pośredniego faktycznego wpływu na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa. W omawianej sprawie nabycie usługi organizacji programu lojalnościowego spełnia ustawowy warunek, gdyż zwiększa atrakcyjność towarów i usług wnioskodawcy. Dzięki systemowi przyznawania punktów, które uczestnik może później wymienić na nagrody, powstaje dodatkowa zachęta do nabywania towarów wnioskodawcy. To natomiast powinno mieć rzeczywisty wpływ na wysokość sprzedaży i rozpoznawalność jego marki.

Odmowa uznania wydania prezentów na rzecz uczestników za usługę wyświadczoną organizatorowi jest natomiast zgodna ze stanowiskiem przyjętym przez organy podatkowe i sądy administracyjne, a opartym na wyroku TSUE w połączonych sprawach C-53/09 i C-55/09. Zdaniem TSUE, przy rozliczaniu nabycia nagród na zlecenie organizatora programu lojalnościowego w celu wydania ich jego uczestnikom możemy mieć do czynienia z dwoma odrębnymi transakcjami. Rozliczenie zwrotu kosztów poniesionych na nabycie/wytworzenie towarów należy uznać za zapłatę za dostawę towarów na rzecz uczestników. Natomiast nadwyżka tego zwrotu może stanowić wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług na rzecz organizatora. Wydaje się jednak, że warunkiem jest tutaj wystąpienie towarzyszącego wydaniu nagród dodatkowego świadczenia mającego charakter usługowy, w tym np. w postaci świadczenia usług marketingowych obejmujących promowanie programu lojalnościowego czy prowadzenie strony internetowej programu. Niewykluczone zatem, iż gdyby ze stanu faktycznego omawianej interpretacji wynikało, że wynagrodzenie wnioskodawcy przekracza koszty poniesione na nabycie nagród oraz wykonał on na rzecz organizatora dodatkowe świadczenie o charakterze usługowym, to organ zająłby trochę inne stanowisko. Prawdopodobnie potraktowałby kwotę stanowiącą nadwyżkę poniesionych kosztów jako odrębne rozliczenie i uznał tę nadwyżkę – część z otrzymanych środków – za wynagrodzenie za świadczenie usług przez wnioskodawcę na rzecz organizatora.

Tak stwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 6 lutego 2018 r. (0111-KDIB3-1.4012. 672.2017.2.SR).

Wnioskodawca — podmiot posiadający sieć stacji benzynowych — pytał o  dwie kwestie związane z multipartnerskim programem lojalnościowym.

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił