Efekty walki z nadużyciami VAT

Przepisy karne, obliczone na zwalczanie wielkich nadużyć w VAT, na razie przyniosły niewiele wyroków skazujących.

Publikacja: 08.03.2020 18:42

Efekty walki z nadużyciami VAT

Foto: AdobeStock

Na początku marca minęły trzy lata obowiązywania przepisów kodeksu karnego, które miały pomóc w zwalczaniu przestępstw fakturowych. Przewidują one surowe kary za fałszowanie faktur – nawet do 25 lat więzienia.

Tylko 29 skazanych

Czy rzeczywiście – tak jak chciało Ministerstwo Sprawiedliwości – więzienia zapełniły się członkami mafii wyłudzających VAT? Na razie wygląda na to, że nie. Według danych Prokuratury Krajowej w sprawach przestępstw z art. 270a i 271a k.k. sformułowano 249 aktów oskarżenia. Z kolei Ministerstwo Sprawiedliwości informuje, że w sprawach tych przestępstw wydano 29 wyroków – głównie na kary grzywny. Kary pozbawienia wolności orzeczono tylko w trzech przypadkach, przy czym za kratki nie trafił nikt, bo wszystkie trzy to kary w zawieszeniu. Dane o skazaniach nie obejmują 2019 r.

Czytaj także:

Marne efekty walki z mafiami podatkowymi

Serialu o mafii VAT-owskiej nie będzie

Takie liczby to stosunkowo niewiele w porównaniu z ogółem wyroków za przestępstwa skarbowe. W ostatnich latach wyroki skazujące dostawało rokrocznie 8–10 tys. osób. Gdyby liczyć łącznie z orzeczeniami za wykroczenia – liczba wyroków skazujących przekracza co roku 40 tys. osób. W tej liczbie 99 proc. wyroków to skazania na grzywnę, a więc dotyczą one czynów mniejszej wagi.

Czy zatem nowe przepisy są skuteczne? Mała liczba skazań może wynikać z obiektywnej przyczyny: za przestępstwo można ścigać tylko wtedy, gdy przepis przewidujący sankcję obowiązuje w momencie popełnienia czynu. Dlatego nowych przepisów można używać tylko do przestępstw popełnionych po 1 marca 2017 r. Takie postępowania z reguły trwają wiele miesięcy, więc wiele z nich mogło się jeszcze nie zakończyć.

Jednak pytani przez „Rzeczpospolitą" eksperci wskazują, że przyczyny mogą być jeszcze inne. Małgorzata Sobońska-Szylińska, adwokat i partner w kancelarii Gekko Taxens, twierdzi, że taki stan może świadczyć albo o skuteczności wprowadzonych regulacji, albo o braku efektywności po stronie organów ścigania. – Ilość przestępstw tego rodzaju mogła się zmniejszyć, ale na razie trudno to ocenić – zastrzega ekspertka.

Z relacji prawników prowadzących sprawy przestępstw podatkowych wynika, że postępowania w sprawie np. karuzel VAT są dość żmudne. Trzeba bowiem przeanalizować wiele dokumentów, przesłuchać licznych świadków, zanim dojdzie się do rzeczywistych sprawców przestępstwa. Bardzo często kończy się to oskarżeniem osób tylko przypadkowo wciągniętych w przestępczy proceder, tzw. słupów. Ich sprawy najczęściej kończą się orzeczeniem grzywny, bo chodzi tylko o współsprawstwo.

Budżet mało z tego ma

Niestety, z takich właśnie „słupów" nie można ściągnąć zaległego podatku, bo najczęściej mają zbyt mały majątek. Potwierdzają to zresztą dane Ministerstwa Finansów o zabezpieczaniu majątków osób podejrzanych o przestępstwo. W 2015 r. kontrole skarbowe wydały decyzje ustalające zaległości kontrolowanych na 18,4 mld zł, a kwota zabezpieczeń na majątku podatnika wyniosła tylko 7,4 mld zł. W 2016 r. te dane wyniosły odpowiednio: 21,7 mld zł i 5,7 mld zł. Równocześnie rosną kwoty nieściągniętych podatków. Sam tylko zaległy VAT przekroczył już kwotę 92 mld zł.

– W tym kontekście wydaje się, że wysiłki służb skarbowych, a także ustawodawcy powinny skupić się na poprawieniu skuteczności działań związanych z egzekwowalnością kwot wyłudzonych w wyniku przestępstw podatkowych niż na dalszym zaostrzaniu kar – uważa adw. Małgorzata Sobońska-Szylińska.

Opinia dla „rzeczpospolitej"

Piotr Karlik, adwokat w kancelarii Filipiak Babicz Legal

Jednym z celów przepisów o przestępstwach fakturowych było szybsze ich ściganie, bez angażowania organów podatkowych. W praktyce okazuje się to jednak niemożliwe. Aby wydać wyrok w sprawie karnej, trzeba znać rozmiar przestępstwa. W sprawach podatkowych konieczne jest ustalenie wysokości zobowiązania podatkowego. A to należy do kompetencji urzędów skarbowych. W praktyce zatem postępowanie karne i tak musi zostać zawieszone, by US wydał decyzję. Przecież prokurator nie może ustalić tego zobowiązania „na oko". To oczywiście wpływa na wydłużenie postępowania. Dlatego mimo szumnych zapowiedzi o szybkim zwalczaniu mafii VAT dzięki nowym przepisom k.k. realia okazały się trudniejsze. Choć na ocenę działania nowych przepisów trzeba by poczekać jeszcze dwa–trzy lata, to ich wprowadzenie było raczej przejawem swoistego populizmu penalnego niż troski o budżet.

VAT

Na początku marca minęły trzy lata obowiązywania przepisów kodeksu karnego, które miały pomóc w zwalczaniu przestępstw fakturowych. Przewidują one surowe kary za fałszowanie faktur – nawet do 25 lat więzienia.

Tylko 29 skazanych

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Sędzia zwrócił się do władz Białorusi o azyl. To "bohater" afery hejterskiej w MS
Sądy i trybunały
"To jest dla mnie szokujące". Szefowa KRS o sprawie sędziego Szmydta
Dane osobowe
Wyciek danych klientów znanej platformy. Jest doniesienie do prokuratury
Prawo dla Ciebie
"Nowy rozdział dla Polski". Komisja Europejska zamyka procedurę artykułu 7
Sądy i trybunały
Zwrot w sprawie zmian w KRS? Nieoficjalnie: Bodnar negocjuje z Dudą