Takie stanowisko zostało potwierdzone przez WSA ?w Warszawie w wyroku z 3 lutego 2012 r. (III SA/Wa 1653/11). Sąd odniósł się do umów zawieranych przez podatnika, których przedmiotem była dzierżawa powierzchni reklamowych w celu ekspozycji plakatów. Sąd wskazał, że „nie można uznać, by świadczone przez podatnika usługi miały charakter usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze. W tym zakresie sąd w całości podzielił ustalenia faktyczne organów, zgodnie z którymi w ramach usług świadczonych przez skarżącą na jej kontrahentów nie dochodziło do wydania rzeczy kontrahentom skarżącej, co jest elementem niezbędnym do uznania danej usługi za usługę najmu, dzierżawy czy też leasingu, do istoty których należy wydanie rzeczy tylko do korzystania bądź też do korzystania i pobierania ?z niej pożytków". Sąd podtrzymał stanowisko organów podatkowych, że świadczone przez podatnika usługi mają charakter usług reklamy, ?a dokładniej sprzedaży miejsca na reklamę.
Zgodnie z definicją zawartą w internetowym słowniku języka polskiego, reklama to „działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania ?z określonych usług, plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi". Za szerokim rozumieniem usługi reklamy opowiedział się Trybunał Sprawiedliwości UE w orzeczeniu C-68/92. Trybunał stwierdził, że dla uznania usługi reklamowej nie jest konieczne jej wykonywanie przez podmiot zajmujący się reklamą. Usługa reklamowa jest czynnością związaną ?z rozpowszechnianiem informacji o istnieniu firmy oraz oferowanych przez nią towarów lub usług celem zwiększenia sprzedaży.
Usługi polegającej na oddaniu powierzchni reklamowej obejmującej część elewacji budynków w celu umieszczenia siatki, tablic lub banerów nie można więc utożsamiać ?z usługą wynajmu. Jest to usługa reklamowa.
Według ogólnych zasad
Dla usług reklamy ustawodawca nie przewidział szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego. Zatem oddanie powierzchni reklamowej powinno być opodatkowane na zasadach ogólnych określonych w art. 19a ust. 1 ?z ewentualnym uwzględnieniem art. 19a ust. 3 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi. Zatem podatek jest wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym transakcja została zrealizowana. Decydującym momentem wykonania danej czynności jest chwila jej faktycznego wykonania, a nie potwierdzenie realizacji usługi w formie dokumentów. Takie stanowisko od pewnego czasu prezentują organy podatkowe. Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 21 stycznia 2014 r. (IPPP1/443-1190/13-2/Igo) stwierdziła, że o wykonaniu usług budowlanych lub budowlano-montażowych będzie decydować faktyczne wykonanie tych usług, nie zaś przyjęcie tych usług na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych. Jest to wynik orzeczenia NSA z 18 kwietnia 2013 r. (I FSK 943/12) >patrz ramka.
Przykład