W związku z tym, spółka wystąpiła do dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z wnioskiem o interpretację, czy po stronie pracowników i ich rodzin oraz osób trzecich powstanie przychód opodatkowany PIT, w związku z którym spółka będzie musiała działać w charakterze płatnika lub sporządzić informację podatkową.
Czytaj też: Rabat dla klienta będącego pracownikiem bez PIT
Zdaniem spółki, przychód taki nie powstanie. Nie mamy tutaj bowiem do czynienia z nieodpłatnym lub częściowo odpłatnym świadczeniem, lecz z obniżeniem ceny zakupu towarów, z której może skorzystać potencjalnie nieograniczona grupa osób. W rezultacie skorzystania z rabatu zapłacona kwota stanowi rzeczywistą cenę zakupu towaru dla nabywcy.
Dyrektor KIS zgodził się ze stanowiskiem spółki w interpretacji indywidualnej z 27 marca 2019 r. (0114-KDIP3 2.4011.100.2019.2.MZ). W uzasadnieniu wskazał, że skoro rabat jest udzielany szerokiemu gronu beneficjentów, gdzie skorzystanie z niego nie jest ograniczone wyłącznie do pracowników, to skorzystanie z niego będzie neutralne podatkowo dla wszystkich uczestników programu rabatowego. Po stronie spółki nie będą więc ciążyć żadne obowiązki płatnika.
Joanna Orman, radca prawny, starsza konsultantka w dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte
Programy lojalnościowe stanowią popularną formę zwiększenia sprzedaży oferowanych usług czy towarów przez przedsiębiorców. W sytuacji, gdy adresatami takich programów są również pracownicy przedsiębiorcy pojawia się pytanie, czy nabycie przez nich towarów lub usług po obniżonej cenie należy traktować jako przychód podlegający opodatkowaniu PIT.