Same pasy nie wystarczą pieszym - będą zmiany w Prawie o ruchu drogowym

Popularne zebry muszą być oświetlone i oznakowane, z dobrą widocznością i wysepką.

Aktualizacja: 15.02.2021 06:13 Publikacja: 14.02.2021 18:34

Same pasy nie wystarczą pieszym - będą zmiany w Prawie o ruchu drogowym

Foto: Adobe Stock

Od 1 czerwca 2021 r. ma się zmienić porządek na drogach. Tego bowiem dnia wejdzie w życie nowela ustawy – Prawo o ruchu drogowym, która ma poprawić bezpieczeństwo pieszych. Nic więc dziwnego, że raporty z audytów popularnych zebr znalazły się pod lupą nadzorujących bezpieczeństwo na drogach krajowych i w miastach. Wyniki nie napawają optymizmem. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wytypowała np. 682 przejścia przy drogach krajowych. Skupiła się na odcinkach, w których występuje największe zagrożenie dla pieszych?. Wnioski niepokoją.

Polskie przejścia dla pieszych nie są raczej bezpiecznym azylem. W 70 proc. przypadków podczas audytu stwierdzono brak urządzeń zabezpieczających dla osób niewidomych lub ich małą ilość. Na 47 proc. przejść zdiagnozowano kłopoty z widocznością – przeszkadzają przystanki, drzewa, budynki, parkujące samochody. Na 24 proc. przejść stwierdzono braki w oznakowaniu poziomym. W 22 proc. sprawdzanych miejsc dopuszczalna prędkość pojazdów była zbyt wysoka, a w 16 proc. przejść piesi musieli oczekiwać na krawędzi pasa ruchu.

Czytaj też: Rewolucja na przejściach dla pieszych - rząd przyjął ważny projekt

Problemem jest również zbyt szeroka jezdnia, przez którą wyznacza się przejścia bez sygnalizacji. Podczas audytu naliczono 24 przejścia prowadzące przez przynajmniej trzy pasy w jednym kierunku.

Jakie są zalecenia GDDK? Otóż, jej zdaniem, przejścia dla pieszych należy wyznaczać na odcinkach dróg, na których dopuszczalna prędkość nie przekracza 50 km/h, a w okolicach szkół czy przedszkoli 30 km/h. Każde z nich powinno być oświetlone i wyznaczone w miejscu z dobrą widocznością w relacji kierowca–pieszy. Przejścia przez trzy pasy ruchu nie powinny funkcjonować bez sygnalizacji świetlnej. To samo dotyczy dróg dwujezdniowych. Pieszy powinien mieć zapewnioną możliwość bezpiecznego dojścia do przejścia i bezpieczną strefę oczekiwania.

Audyt ponad 4 tys. przejść zakończyła właśnie stolica. Każde było oceniane w skali od 0 do 5. Teraz wiadomo, które należy przebudować, a gdzie rozwiązaniem koniecznym jest instalacja sygnalizacji świetlnej. Jeśli np. głównym problemem jest nadmierna prędkość, często najlepszym rozwiązaniem jest montaż progów. Jeśli zagrożenie stanowi słaba widoczność, konieczne jest uporządkowanie parkowania lub też doświetlenie zebry.

Od 1 czerwca 2021 r. ma się zmienić porządek na drogach. Tego bowiem dnia wejdzie w życie nowela ustawy – Prawo o ruchu drogowym, która ma poprawić bezpieczeństwo pieszych. Nic więc dziwnego, że raporty z audytów popularnych zebr znalazły się pod lupą nadzorujących bezpieczeństwo na drogach krajowych i w miastach. Wyniki nie napawają optymizmem. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wytypowała np. 682 przejścia przy drogach krajowych. Skupiła się na odcinkach, w których występuje największe zagrożenie dla pieszych?. Wnioski niepokoją.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP