Z kolei osoba rozliczająca podatki na zasadach ogólnych i taka, która wybrała podatek liniowy, składa PIT-36 lub PIT-36L za ostatni rok, PIT-38 – o ile wnioskodawca składał takie zeznanie – także za ostatni rok, aktualny wyciąg z księgi przychodów i rozchodów za rok bieżący, a także oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej nieprowadzącej pełnej księgowości (druk ZUS-RD-OOF-01).
Dłużnik na karcie podatkowej do wniosku dołącza zaś PIT-16A za ostatni rok, PIT-37, PIT-38, o ile wnioskodawca osiągał inne dochody niż te z prowadzonej działalności – za ostatni rok, a także oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej nieprowadzącej pełnej księgowości (druk ZUS-RD-OOF-01).
Prowadzący działalność opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych powinni przygotować PIT-28 za ostatni rok, PIT-37, PIT-38, o ile wnioskodawca osiągał inne dochody niż te z prowadzonej działalności – za ostatni rok, aktualny wyciąg z ewidencji przychodów za rok bieżący, a także oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej nieprowadzącej pełnej księgowości (druk ZUS-RD-OOF-01).
Pomoc publiczna
Ponieważ udzielenie ulgi w formie rozłożenia płatności zaległych składek na raty stanowi pomoc publiczną dla przedsiębiorcy, musi on do wniosku załączyć informację, że ubiega się o pomoc de minimis. Każdy wnioskodawca będzie musiał więc złożyć dodatkowe dokumenty, które posłużą do zweryfikowania, czy pomoc publiczna udzielona przedsiębiorcy w okresie ostatnich 3 lat nie przekroczyła 200 tys. euro. Dla firm działających w branży drogowego transportu towarów limit wynosi 100 tys. euro, a dla przedsiębiorców zajmujących się rybołówstwem i akwakulturą tylko 30 tys. euro. Aby wypełnić ten obowiązek, przedsiębiorca może złożyć wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, jakie otrzymał w tym roku i w dwóch poprzednich latach, albo też złożyć oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie (na druku ZUS-RD-OPW-01) lub oświadczenie, że nie otrzymał takiej pomocy w tym okresie (ZUS-RD-2-03).
Oprócz tego przedsiębiorca będzie musiał złożyć kolejne oświadczenie na druku ZUS-RD-FPD-01, w którym będzie musiał szczegółowo opisać swoją kondycję finansową i ewentualne powiązania majątkowe z innymi podmiotami korzystającymi z pomocy publicznej.
Umowa na podstawie kodeksu cywilnego
ZUS ma 60 dni od złożenia wniosku na jego rozpatrzenie. Zdecydowana większość postępowań kończy się zawarciem układu ratalnego. To umowa oparta na przepisach kodeksu cywilnego. Przedsiębiorca zobowiązuje się w niej do terminowej spłaty zaległości w ściśle określonej liczbie rat płatnych co miesiąc. Umowa jest zwykle podpisywana w jednostce ZUS. Może być też przesłana pocztą do akceptacji. Wtedy po jej podpisaniu należy obydwa egzemplarze odesłać do ZUS. W przypadku przesłania wniosku za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS może przesłać umowę na adres poczty elektronicznej. Wówczas trzeba ją wydrukować w dwóch egzemplarzach, podpisać i przesłać do ZUS.