Ministerstwo Finansów opublikowało w środę interpretację ogólną (PT2.8101 .3.2015.EPT.403), która rozwiązuje problem tzw. marży ujemnej, która ma związek ze stratami w turystyce.
Ministerstwo przypomniało, że w odniesieniu do pojedynczej usługi świadczonej przez biuro podróży za podstawę opodatkowania uznaje się marżę biura. Jest to różnica między całkowitą kwotą płaconą przez turystę (bez VAT) a faktycznymi kosztami poniesionymi przez biuro. Spory powstawały w sytuacji, gdy tak obliczona marża okazywała się wartością ujemną.
Ważny jest okres rozliczeniowy
Resort finansów odniósł się do problemu, gdy w danym okresie rozliczeniowym występują zarówno marże dodatnie, jak i ujemne. Tym okresem jest miesiąc lub – w małych podmiotach – kwartał.
Podatnik podczas wyliczania podstawy opodatkowania za ten okres ma prawo uwzględnić również kwoty marż ujemnych – wynika z interpretacji ogólnej.
Nawet gdy jednak wyliczona w ten sposób podstawa opodatkowania jest wartością ujemną, nie może wykazać ujemnego podatku należnego.