Butelkowana niegazowana woda mineralna ze stawką 23 proc.

Z punktu widzenia konsumenta woda wodociągowa i sprzedawana w butelkach nie są konkurencyjnymi produktami. Ta druga istnieje w innym segmencie z punktu widzenia konsumenta, który wybiera pomiędzy nią a innymi napojami opodatkowanymi stawką podstawową.

Publikacja: 31.08.2015 03:00

Butelkowana niegazowana woda mineralna ze stawką 23 proc.

Foto: 123RF

Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 24 czerwca 2015 r. (I SA/Kr 755/15).

Spółka prowadzi stacje benzynowe, na których między innymi sprzedaje butelkowaną wodę niegazowaną. Woda ta nie jest wodą smakową ani barwioną. W związku z tym zadała pytanie czy taki produkt objęty jest obniżoną 8-proc. stawką VAT.

Zdaniem spółki woda w postaci naturalnej, objęta stawką preferencyjną, nie została zdefiniowana przez ustawodawcę. Spółka, odwołując się do potocznego rozumienia tego pojęcia, wskazała, że sprzedaje wodę w postaci naturalnej, podobną do wody wodociągowej. Tym samym zasadne jest twierdzenie, że woda taka objęta jest preferencyjną stawką VAT. Spółka powołała się na orzecznictwo europejskie podnosząc, że wprowadzenie różnych stawek VAT na identyczne w swojej istocie towary zakłóca konkurencję pomiędzy nimi. Organ podatkowy nie podzielił tego stanowiska. Podkreślił, że butelkowana woda mineralna nie jest dla konsumenta tożsama z wodą wodociągową. Organ nie zgodził się ze spółką, że w niniejszej sprawie dochodzi do naruszenia zasady neutralności w kontekście stosowania obniżonych stawek VAT poprzez różne traktowanie dla potrzeb VAT podobnych i konkurencyjnych względem siebie towarów. W opinii fiskusa woda butelkowana istnieje w innym segmencie z punktu widzenia konsumenta, konkuruje ona z innymi napojami opodatkowanymi stawką podstawową, a nie z wodą wodociągową używaną przede wszystkim do zaspokajania potrzeb gospodarstw domowych.

Spółka wniosła skargę na tę interpretację, ale sąd ją oddalił, wskazując, że stosowanie stawek na podstawie nazewnictwa używanego przez producentów byłoby zawodną wykładnią. W ocenie WSA, na obecnym etapie rozwoju gospodarczego, słuszne są uwagi dotyczące rozróżniania przez konsumentów wody w stanie naturalnym i wody butelkowanej. Woda butelkowana znajduje się w tym samym segmencie rynku, co inne napoje. To pomiędzy nimi konsument wybiera napój, a nie pomiędzy wodą dostarczaną wodociągami a wodą butelkowaną. Objęcie wody butelkowanej preferencyjną stawką VAT doprowadziłoby do naruszenia zasady równości opodatkowania w stosunku do konkurujących z nią produktów z segmentu napojów.

—Radosław Nowak, współpracownik zespołu zarządzania wiedzą podatkową firmy Deloitte

Komentarz eksperta

Katarzyna Kotlarz, konsultantka w Deloitte Doradztwo Podatkowe sp. z o.o. (zespół Tax Management Consulting)

Ustalenie podobieństwa produktów spożywczych dla celów określenia właściwej stawki VAT jest ostatnio dość częstym przedmiotem sporów pomiędzy podatnikami a organami podatkowymi. Co za tym idzie, kwestie te stają się przedmiotem wielu rozstrzygnięć sądowych. Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (m.in. C-219/13), to sądy powinny ustalać, czy towary bądź usługi mogą zostać uznane za podobne oraz jaka stawka VAT powinna zostać zastosowana, aby zasada neutralności podatkowej nie została naruszona. Aby tego dokonać, należy wziąć pod uwagę punkt widzenia konsumenta. To, czy towary bądź usługi powinny zostać uznane za podobne, a tym samym konkurencyjne, zależy m.in. od ich właściwości oraz potrzeb, jakie zaspokajają.

Komentowany wyrok nie jest pierwszym rozstrzygnięciem w kwestii podobieństwa wody wodociągowej i butelkowanej oraz słuszności co do stosowania obniżonej stawki VAT. Tożsame stanowisko, tj. brak zasadności zastosowania stawki obniżonej w wysokości 8 proc. do wody butelkowanej, zaprezentował Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 19 marca 2015 roku (III SA/Wa 2673/14).

Zasadnicze znaczenie dla sprawy będącej przedmiotem komentowanego wyroku jest prawidłowe zidentyfikowanie właściwości produktów oraz potrzeb jakie zaspokajają. Statystyczny konsument widzi różnicę pomiędzy mineralną wodą butelkowaną a wodą pochodzącą z wodociągów. Ta pierwsza służy nie tylko zaspokojeniu pragnienia, ale może też służyć uzupełnieniu składników mineralnych, których woda wodociągowa zawiera przeważnie mniej. Zasadne jest również uznanie, że w przypadku wyboru napoju, produktami konkurencyjnymi dla konsumenta będą raczej pozostałe napoje, a nie woda pochodząca z kranu. Woda wodociągowa zaspokaja podstawowe potrzeby gospodarstw domowych, a jej podstawowym celem nie jest zaspakajanie pragnienia.

Trudno zatem nie zgodzić się ze stanowiskiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie. Gdyby konsument nie widział różnicy pomiędzy wodą wodociągową a wodą butelkowaną sprzedawaną w sklepie, prawdopodobnie nie kupowałby wody butelkowanej. W związku z tym uznanie analizowanych produktów za konkurencyjne i spełniające tę samą funkcję z punktu widzenia konsumenta wydaje się być niewłaściwe. Produkty te mogą więc podlegać opodatkowaniu różnymi stawkami VAT.

Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 24 czerwca 2015 r. (I SA/Kr 755/15).

Spółka prowadzi stacje benzynowe, na których między innymi sprzedaje butelkowaną wodę niegazowaną. Woda ta nie jest wodą smakową ani barwioną. W związku z tym zadała pytanie czy taki produkt objęty jest obniżoną 8-proc. stawką VAT.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów