Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 24 czerwca 2015 r. (I SA/Kr 755/15).
Spółka prowadzi stacje benzynowe, na których między innymi sprzedaje butelkowaną wodę niegazowaną. Woda ta nie jest wodą smakową ani barwioną. W związku z tym zadała pytanie czy taki produkt objęty jest obniżoną 8-proc. stawką VAT.
Zdaniem spółki woda w postaci naturalnej, objęta stawką preferencyjną, nie została zdefiniowana przez ustawodawcę. Spółka, odwołując się do potocznego rozumienia tego pojęcia, wskazała, że sprzedaje wodę w postaci naturalnej, podobną do wody wodociągowej. Tym samym zasadne jest twierdzenie, że woda taka objęta jest preferencyjną stawką VAT. Spółka powołała się na orzecznictwo europejskie podnosząc, że wprowadzenie różnych stawek VAT na identyczne w swojej istocie towary zakłóca konkurencję pomiędzy nimi. Organ podatkowy nie podzielił tego stanowiska. Podkreślił, że butelkowana woda mineralna nie jest dla konsumenta tożsama z wodą wodociągową. Organ nie zgodził się ze spółką, że w niniejszej sprawie dochodzi do naruszenia zasady neutralności w kontekście stosowania obniżonych stawek VAT poprzez różne traktowanie dla potrzeb VAT podobnych i konkurencyjnych względem siebie towarów. W opinii fiskusa woda butelkowana istnieje w innym segmencie z punktu widzenia konsumenta, konkuruje ona z innymi napojami opodatkowanymi stawką podstawową, a nie z wodą wodociągową używaną przede wszystkim do zaspokajania potrzeb gospodarstw domowych.
Spółka wniosła skargę na tę interpretację, ale sąd ją oddalił, wskazując, że stosowanie stawek na podstawie nazewnictwa używanego przez producentów byłoby zawodną wykładnią. W ocenie WSA, na obecnym etapie rozwoju gospodarczego, słuszne są uwagi dotyczące rozróżniania przez konsumentów wody w stanie naturalnym i wody butelkowanej. Woda butelkowana znajduje się w tym samym segmencie rynku, co inne napoje. To pomiędzy nimi konsument wybiera napój, a nie pomiędzy wodą dostarczaną wodociągami a wodą butelkowaną. Objęcie wody butelkowanej preferencyjną stawką VAT doprowadziłoby do naruszenia zasady równości opodatkowania w stosunku do konkurujących z nią produktów z segmentu napojów.
—Radosław Nowak, współpracownik zespołu zarządzania wiedzą podatkową firmy Deloitte