Kanwą sporu w sprawie była interpretacja przepisów o VAT. We wniosku spółka wskazała, że zajmuje się sprzedażą paliw. Na swoich stacjach postanowiła wprowadzić sprzedaż promocyjną paliw i zorganizowała konkurs „200 litrów obiad gratis". Po zatankowaniu minimum 200 litrów paliwa klientowi (kierowcy samochodu) przysługuje bon upoważniający do skorzystania z darmowego posiłku od kontrahenta spółki, który wydzierżawia od niej powierzchnię, przygotowuje oraz wydaje obiady w tej samej nieruchomości. Firma podkreśliła, że na stacjach paliw prowadzona jest ewidencja wydawanych bonów. Zgodnie z treścią regulaminu premiowania, kierowca samochodu ciężarowego po zatankowaniu paliwa w ilości 200 litrów otrzymuje bon na obiad na kwotę 10 zł netto, a po zatankowaniu paliwa w ilości powyżej 400 litrów otrzymuje bon na obiad na 12 zł netto. Kierowca informowany jest o promocji poprzez banery reklamowe zlokalizowane przy stacjach paliw.
Podatniczka podkreślała, że wydawanie obiadów ma charakter marketingowy. Promocja ma zachęcić klientów z dużymi samochodami do tankowania paliwa na jej stacjach. A to jest konieczne dla zwiększenia sprzedaży i wypracowania dodatnich wyników.
Firma zapytała czy ma prawo obniżyć VAT należny o podatek naliczony w związku z nabyciem towarów i usług przeznaczonych do organizowania sprzedaży premiowej („obiad gratis") i czy może odliczyć VAT od usług nabytych od jej kontrahenta z tytułu świadczenia kompleksowego. Sama była przekonana, że jest uprawniona do odliczenia VAT z tytułu nabytych usług i towarów związanych z realizacją sprzedaży premiowej, tj. wydawania kuponu na obiad za tankowanie paliwa.
Innego zadania był fiskus. Przypomniał, że ustawodawca dał podatnikowi prawo do odliczenia VAT w całości lub w części, pod określonymi warunkami. Wyłączył m.in. prawo do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku w przypadku nabywanych przez podatnika usług gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.
Jak tłumaczył fiskus, jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa kompleksowej organizacji imprezy, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, w tym usług gastronomicznych. W jego ocenie opisana usługa ma charakter kompleksowy, bo w aspekcie gospodarczym tworzy jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter. Przy czym z jej opisu wynika, że jest to usługa gastronomiczna. A z tytułu świadczenia takiej usługi podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.