Dobrowolne poddanie się karze bez wpisu do rejestru

Wyrok karny, stwierdzający dobrowolne poddanie się odpowiedzialności nie podlega wpisowi do krajowego rejestru karnego.

Publikacja: 23.11.2018 01:00

Dobrowolne poddanie się karze bez wpisu do rejestru

Foto: Adobe Stock

Dobrowolne poddanie się odpowiedzialności jest instytucją niezwykle charakterystyczną dla polskiego prawa karnego skarbowego, w swej treści stanowi wyraz idei filozofii karania nastawionej zdecydowanie bardziej na odzyskanie uszczuplonej należności publicznoprawnej i spełnienie funkcji prewencyjnej niż na wywołaniu dolegliwości karnej u sprawcy przestępstwa, czy też wykroczenia skarbowego. Prawo karne skarbowe ma charakter autonomiczny, pozostaje samodzielnym aktem prawnym, wyodrębnionym z prawa karnego powszechnego poprzez oznaczenie szczególnego przedmiotu ochrony, jakim jest szeroko pojęty interes ekonomiczny Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego czy Wspólnoty Europejskiej. Wpływa to również na fakt, że prawo karne skarbowe ściśle związane jest z takimi gałęziami prawa jako prawo podatkowe, dewizowe i celne. Organy podatkowe, jak również inne organy, którym ustawa zapewnia prawno-karną ochronę, mają na celu jak najszybsze i możliwie jak najpełniejsze odzyskanie należnych im danin, a sam fakt ukarania sprawcy nie jest aż tak istotny. Wpływ na to ma zdecydowanie charakter naruszenia, jak również zwyczajne względy ekonomiczne.

Czytaj także: Postępowanie podatkowe: Dobrowolne poddanie się karze nie zawsze się opłaci

Realizacja zamierzeń ustawodawcy możliwa jest poprzez zastosowanie licznych instytucji i narzędzi, w które ustawa została wyposażona. Jednym z ciekawszych rozwiązań, oferujących realną korzyść dla sprawcy w zamian za chęć kompromisowego rozwiązania sprawy jest instytucja dobrowolnego poddania się odpowiedzialności.

Dobrowolne poddanie się odpowiedzialności możliwe jest jedynie w przypadku, gdy sprawca dopuszcza się wykroczenia skarbowego, lub przestępstwa skarbowego, za które ustawa przewiduję karę grzywny przy jednoczesnym braku warunków obligujących do zastosowania nadzwyczajnego obostrzenia kary, których katalog znajduje się w art. 37 § 1 kodeksu karnego skarbowego i art. 38 § 2, a także wtedy, jeśli wniosek został złożony do finansowego organu postępowania przygotowawczego przed wniesieniem aktu oskarżenia. Sama forma złożenia wniosku może być dwojaka, można to zrobić pisemnie, lub ustnie do protokołu przed organem finansowym.

Dwa etapy

Postępowanie w kwestii złożenia wniosku o dobrowolne poddanie się odpowiedzialności ma charakter dwuetapowy. W pierwszej kolejności postępowanie toczy się przed finansowym organem postępowania przygotowawczego, do którego sprawca zobowiązany jest złożyć wniosek o zezwolenie na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności, zaś w drugiej kolejności toczy się przed sądem, do którego to już finansowy organ postępowania przygotowawczego składa wniosek o udzielenie zezwolenia. Wniosek o dobrowolne poddanie się odpowiedzialności, sporządzony przez finansowy organ postępowania przygotowawczego w swej istocie spełnia funkcję podobną dla aktu oskarżenia. Jego wpłynięcie do sądu ma na celu rozstrzygnięcie o przedmiocie procesu.

Warto pamiętać, że w tej kwestii inicjatywa leży po stronie sprawcy i to jego wola oraz działanie ukierunkowane na naprawę wyrządzonej szkody determinuje możność zastosowania omawianej instytucji, mimo to jednak organ finansowy obowiązany jest również poinformować sprawcę o możliwości dobrowolnego poddania się odpowiedzialności, wskazując tym na korzystną sytuację, w jakiej mimo wszystko może znaleźć się sprawca.

Wymagane przesłanki

Chcąc złożyć skutecznie wniosek o dobrowolne poddanie się odpowiedzialności, sprawca musi łącznie spełnić wymagane przez ustawę przesłanki (art. 143 § 1 k.k.s.), od ich spełnienia zależy wyrażenie zgody co do możliwości zastosowania dobrowolnego poddania się odpowiedzialności, przy czym oczywiście, jeżeli wina sprawcy i okoliczności popełnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego nie budzą wątpliwości. Do ich katalogu zaliczyć należy:

- obowiązek uiszczenia należności publicznoprawnej, jeżeli w związku z przestępstwem skarbowym lub wykroczeniem skarbowym nastąpiło uszczuplenie tej należności (chyba że do chwili złożenia wniosku, wymagana należność została już w całości uiszczona),

- obowiązek uiszczenia tytułem kary grzywny kwoty odpowiadającej co najmniej jednej trzeciej minimalnego wynagrodzenia, zaś za wykroczenie skarbowe – kwotę odpowiadającą co najmniej jednej dziesiątej minimalnego wynagrodzenia,

- obowiązek uiszczenia co najmniej zryczałtowanej równowartości kosztów postępowania,

- obowiązek uiszczenia równowartości pieniężnej przedmiotów dotkniętych obligatoryjnym przepadkiem w razie niemożności ich złożenia, bądź wyrażenie zgody na ich przepadek.

Powyższe warunki nazywane są warunkami brzegowymi. Ich spełnienie jest konieczne przez sprawcę, aby mógł ubiegać się o dobrowolne poddanie się odpowiedzialności. Stanowią one istotne minimum, nie są zaś gwarantem pozytywnego rozpatrzenia wniosku. W wyniku prowadzonych negocjacji na dalszym etapie postępowania finalnie może okazać się, że zezwolenie na dobrowolne poddanie się karze zostanie udzielone, jednak na zupełnie innych, nierzadko bardziej restrykcyjnych warunkach, niż te, do których spełnienia zobligowany był sprawca na początku. Cenną wskazówką jest również to, że ustawa nie wymaga, aby nałożone na sprawcę obowiązki były wykonywane przez niego osobiście. Konieczne jest jedynie ich spełnienie, bez wskazania, że świadczenia mają mieć charakter osobisty. Otwiera to możliwość do spełnienia ustawowych obowiązków przez osobę trzecią na rzecz sprawcy.

Wyrok lub postanowienie

Postępowanie sądowe w kwestii udzielenia zgody na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności ma również specyficzny charakter. Po pierwsze jest wszczynane (jako postępowanie karne) nie poprzez wniesienie aktu oskarżenia, lecz przez wniesienie wniosku o dobrowolne poddanie się karze sporządzonego przez finansowy organ postępowania przygotowawczego.

W skutkach swych sprowadza się on do rozpoznania przedmiotu sprawy, ale swą treścią i trybem wniesienia wymaga, aby orzeczenie sądu w tym przedmiocie akceptowało wniosek bądź nie. W przypadku, gdy sąd przychyla się do wniosku finansowego organu postępowanie przygotowawczego (co w praktyce zdarza się często), wydaje wyrok, w przypadku gdy brak jest zgody sądu, wydawane jest stosowne postanowienie. Co ciekawe, ustawa wprost nakłada na sąd obowiązek niezwłocznego orzeczenia w tym przedmiocie, ma to ścisły związek z samym zamysłem wprowadzenia instytucji dobrowolnego poddania się odpowiedzialności, czyli znacznemu przyspieszeniu zakończenia sprawy.

Bartłomiej Bialic prawnik, Kancelaria Adwokacka Adwokat Sylwia Karp-Rut

Stosowanie instytucji dobrowolnego poddania się odpowiedzialności jest niezwykle racjonalnym instrumentem w drodze odzyskiwania uszczuplonych należności publicznoprawnych. W zamian za przyspieszenie postępowania, a co za tym idzie szybsze odzyskanie uszczuplonej należności, sprawca może liczyć na karę finansową wypracowaną w drodze kompromisu, a co chyba najważniejsze, wyrok karny, stwierdzający dobrowolne poddanie się odpowiedzialności przez sprawcę nie podlega wpisowi do krajowego rejestru karnego. Jest to niezwykle korzystna sytuacja, zwłaszcza dla osób działających w sferze finansów publicznych, bądź przedsiębiorców, gdyż wyrok taki może nierzadko stać się przeszkodą w życiu zawodowym.

Dobrowolne poddanie się odpowiedzialności jest instytucją niezwykle charakterystyczną dla polskiego prawa karnego skarbowego, w swej treści stanowi wyraz idei filozofii karania nastawionej zdecydowanie bardziej na odzyskanie uszczuplonej należności publicznoprawnej i spełnienie funkcji prewencyjnej niż na wywołaniu dolegliwości karnej u sprawcy przestępstwa, czy też wykroczenia skarbowego. Prawo karne skarbowe ma charakter autonomiczny, pozostaje samodzielnym aktem prawnym, wyodrębnionym z prawa karnego powszechnego poprzez oznaczenie szczególnego przedmiotu ochrony, jakim jest szeroko pojęty interes ekonomiczny Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego czy Wspólnoty Europejskiej. Wpływa to również na fakt, że prawo karne skarbowe ściśle związane jest z takimi gałęziami prawa jako prawo podatkowe, dewizowe i celne. Organy podatkowe, jak również inne organy, którym ustawa zapewnia prawno-karną ochronę, mają na celu jak najszybsze i możliwie jak najpełniejsze odzyskanie należnych im danin, a sam fakt ukarania sprawcy nie jest aż tak istotny. Wpływ na to ma zdecydowanie charakter naruszenia, jak również zwyczajne względy ekonomiczne.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów