Nabywając bilety lotnicze (w transporcie międzynarodowym) od pośredników posiadających siedzibę na terytorium Polski, polskie podmioty muszą zwrócić uwagę na klika ważnych kwestii.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 (tj. podatników niebędących polskimi rezydentami), przychodów z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) – ustala się w wysokości 20 proc. przychodów.
Artykuł 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT stanowi natomiast, że podatek dochodowy z tytułu przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez nierezydentów – zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej – ustala się w wysokości 10 proc. tych przychodów.
Jednocześnie, zgodnie z art. 26 ust. 1 zdanie 1 ustawy o CIT, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które wypłacają należności m.in. z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać w dniu wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat.
Ważny status kontrahenta
Z przepisów tych jasno wynika, że obowiązki w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych (tzw. podatek u źródła) występują po stronie polskich podmiotów jedynie w przypadku: