Fiskus nie może żądać wstecznej korekty po rabacie

Ustawodawca od 2016 roku jedynie doprecyzował zasady rozliczania faktur korygujących. Dlatego przed tą datą podatnik miał również prawo korygować koszty na bieżąco.

Publikacja: 05.04.2017 05:00

Fiskus nie może żądać wstecznej korekty po rabacie

Foto: 123rf

W marcu 2014 r. spółka otrzymała interpretację dotyczącą CIT. Stanowiła ona odpowiedź na pytanie w jaki sposób i w jakim okresie powinna ujmować w rozliczeniach CIT faktury korygujące, wystawione przez jej kontrahentów na skutek przyznawanych rabatów czy zwrotów towarów, a otrzymywane po uwzględnieniu korekty kosztów z racji nieuregulowania należności w terminie, o którym mowa w art. 15b ust. 2 ustawy o CIT.

Sama podatniczka uważała, że najbardziej racjonalnym rozwiązaniem w takim przypadku jest zwiększyć koszty uzyskania przychodu okresu, w którym następuje korekta.

Innego zadania był fiskus. Stwierdził, że wystawiona faktura korygująca nie zmienia momentu poniesienia i potrącenia kosztu, a jedynie jego wysokość. Dlatego korekta wielkości kosztu powinna być co do zasady zawsze rozliczna w okresie, w którym koszt został już ujęty w ewidencji księgowej, z uwzględnieniem zasad potrącalności wynikających z ustawy o CIT.

Firma zaskarżyła interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ale ten oddalił jej skargę. Rację przyznał jej dopiero Naczelny Sąd Administracyjny.

Odwołując się do swojego orzecznictwa NSA zwrócił uwagę na zasadę praworządności. W jego ocenie nie można zgodzić się ze stanowiskiem fiskusa, że korekta powinna dotyczyć tych okresów, w których wydatki w pierwotnej wysokości zaliczono do kosztów uzyskania przychodów. W takiej sytuacji należałoby bowiem zrobić korektę wcześniejszego rozliczenia podatkowego ze wszelkimi konsekwencjami podatkowymi w postaci powstania zaległości podatkowej i obowiązkiem zapłaty odsetek. Akceptacja takiego stanowiska prowadziłaby do sytuacji, w której podatnik zostałby obciążony negatywnymi konsekwencjami podatkowymi, mimo że jego działaniu nie można zarzucić naruszenia prawa.

Na marginesie NSA zauważył też, że zasady rozliczania faktur korygujących zostały doprecyzowane ustawą z 10 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów (ustawa zmieniająca). Dodany nią do art. 15 ustawy o CIT ust. 4i stanowi, że korekta kosztu, w tym odpisu amortyzacyjnego, która nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, jest rozliczana poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca. W ocenie sądu nowelizacja ta nie zawiera nowości normatywnej, a jedynie doprecyzowuje zasady rozliczania faktur korygujących. Podobne stanowisko wynika już z orzecznictwa NSA. W jednym z orzeczeń wskazano bowiem, że w art. 11 ustawy zmieniającej przyjęto rozwiązanie przejściowe, zgodnie z którym wprowadzone uregulowania stosuje się także do korekty kosztów uzyskania przychodów poniesionych przed dniem wejścia w życie noweli, tj. przed 1 stycznia 2016 r. Dlatego można to potraktować jako wskazówkę interpretacyjną do stanów faktycznych, w których korekta kosztów miała miejsce przed tą datą.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 marca 2017 r. (II FSK 251/15).

Komentarz eksperta

Tomasz Miszograj, doradca podatkowy, aplikant radcowski, starszy konsultant w Accreo

Komentowany wyrok jest kolejnym już orzeczeniem NSA, w którym wątpliwości dotyczące skutków, jakie w rozliczeniach CIT wywołuje otrzymanie faktur korygujących, zostały rozstrzygnięte zgodnie z rozwiązaniem wskazywanym przez podatników. W wyroku uznano, że w takiej sytuacji podatnik powinien ujmować korektę kosztów na bieżąco, a nie cofać się do okresu, gdy uwzględnił koszty z faktury pierwotnej. Stanowisko to należy uznać w pełni za prawidłowe.

NSA powołując się na swoje wcześniejsze rozstrzygnięcia słusznie wskazał, że przyjęcie odmiennego stanowiska – zwłaszcza gdy faktura korygująca prowadziłaby do zmniejszenia wysokości kosztów podatkowych, jak ma to miejsce np. w przypadku uzyskiwaniu rabatów potransakcyjnych – prowadziłoby de facto do ponoszenia przez podatnika negatywnych konsekwencji, mimo braku popełnienia przez niego błędu. Nie można przecież wymagać od podatnika, aby już w momencie kwalifikowania danego wydatku wiedział, że w przyszłości jego wartość ulegnie zmianie. Należy docenić, że NSA rozstrzygając sporne zagadnienie kierował się racjonalnością stosowania przepisów obowiązujących w okresie wydawania skarżonej interpretacji. Zapadłe rozstrzygnięcie dotyczyło bowiem stanu prawnego istniejącego przed 1 stycznia 2016 r., od kiedy weszły w życie przepisy bezpośrednio regulujące wpływu faktur korygujących na korektę kosztów (por. art. 15 ust. 4i ustawy o CIT).

Rozstrzygnięcie to może dawać podatnikom nadzieję, że w przyszłości, rozważając inne zagadnienia, NSA będzie bardziej brał pod uwagę wskazywane w wyroku zasady racjonalności. ?

W marcu 2014 r. spółka otrzymała interpretację dotyczącą CIT. Stanowiła ona odpowiedź na pytanie w jaki sposób i w jakim okresie powinna ujmować w rozliczeniach CIT faktury korygujące, wystawione przez jej kontrahentów na skutek przyznawanych rabatów czy zwrotów towarów, a otrzymywane po uwzględnieniu korekty kosztów z racji nieuregulowania należności w terminie, o którym mowa w art. 15b ust. 2 ustawy o CIT.

Sama podatniczka uważała, że najbardziej racjonalnym rozwiązaniem w takim przypadku jest zwiększyć koszty uzyskania przychodu okresu, w którym następuje korekta.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP