Serwisy internetowe operatorów telekomunikacyjnych jeszcze bardziej przyjazne niepełnosprawnym

Sama możliwość powiększenia tekstu na stronie internetowej operatora telekomunikacyjnego to za mało. Klienci zyskują kolejne udogodnienia.

Publikacja: 08.04.2016 07:11

Serwisy internetowe operatorów telekomunikacyjnych jeszcze bardziej przyjazne niepełnosprawnym

Foto: www.sxc.hu

Od niedzieli serwisy internetowe operatorów telekomunikacyjnych muszą być dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Klienci słabowidzący mają mieć możliwość powiększenia czcionki nawet o 200 proc. A osoby niesłyszące powinny móc zapoznać się w inny sposób z treściami dźwiękowymi.

Takie wymagania wynikają z § 7 rozporządzenia w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych. Wchodzi w życie 10 kwietnia. Zgodnie z nim operatorzy publicznie dostępnych usług telefonicznych muszą dostosować swoje strony internetowe do wymagań Web Content Accessibility Guidelines 2.0. Jest to międzynarodowy standard stworzony z myślą o osobach niepełnosprawnych.

Zgodnie z tymi standardami treści nietekstowe (filmy, materiały dźwiękowe), mają mieć tekstową alternatywę. Dlatego materiał np. dźwiękowy powinien być odpowiednio opisany, by osoba głuchoniema mogła się z nim zapoznać i go zrozumieć. Do nagrań audio i multimedialnych muszą być przygotowane napisy rozszerzone. Czyli takie, które nie tylko opisują np. dialog, ale i dźwięki niezbędne do zrozumienia treści. Z nagraniami audio powinien zapoznać tłumacz języka migowego.

Osoby słabowidzące nie tylko mają mieć możliwość powiększenia tekstu o 200 proc., ale i szansę jego zatrzymania, gdy treść automatycznie przesuwa się na ekranie.

Wypełnianie np. formularzy na stronach internetowych operatorów ma uprościć możliwość korygowania błędów. Chodzi o to, by system je wykrywał i sugerował poprawną formę. Wprowadzenie danych powinno być odwracalne.

podstawa prawna: rozporządzenie ministra administracji i cyfryzacji z 26 marca 2014 r. DzU z 9 kwietnia 2014 r., poz. 464

Od niedzieli serwisy internetowe operatorów telekomunikacyjnych muszą być dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Klienci słabowidzący mają mieć możliwość powiększenia czcionki nawet o 200 proc. A osoby niesłyszące powinny móc zapoznać się w inny sposób z treściami dźwiękowymi.

Takie wymagania wynikają z § 7 rozporządzenia w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych. Wchodzi w życie 10 kwietnia. Zgodnie z nim operatorzy publicznie dostępnych usług telefonicznych muszą dostosować swoje strony internetowe do wymagań Web Content Accessibility Guidelines 2.0. Jest to międzynarodowy standard stworzony z myślą o osobach niepełnosprawnych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP