Od niedzieli serwisy internetowe operatorów telekomunikacyjnych muszą być dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Klienci słabowidzący mają mieć możliwość powiększenia czcionki nawet o 200 proc. A osoby niesłyszące powinny móc zapoznać się w inny sposób z treściami dźwiękowymi.
Takie wymagania wynikają z § 7 rozporządzenia w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych. Wchodzi w życie 10 kwietnia. Zgodnie z nim operatorzy publicznie dostępnych usług telefonicznych muszą dostosować swoje strony internetowe do wymagań Web Content Accessibility Guidelines 2.0. Jest to międzynarodowy standard stworzony z myślą o osobach niepełnosprawnych.
Zgodnie z tymi standardami treści nietekstowe (filmy, materiały dźwiękowe), mają mieć tekstową alternatywę. Dlatego materiał np. dźwiękowy powinien być odpowiednio opisany, by osoba głuchoniema mogła się z nim zapoznać i go zrozumieć. Do nagrań audio i multimedialnych muszą być przygotowane napisy rozszerzone. Czyli takie, które nie tylko opisują np. dialog, ale i dźwięki niezbędne do zrozumienia treści. Z nagraniami audio powinien zapoznać tłumacz języka migowego.
Osoby słabowidzące nie tylko mają mieć możliwość powiększenia tekstu o 200 proc., ale i szansę jego zatrzymania, gdy treść automatycznie przesuwa się na ekranie.
Wypełnianie np. formularzy na stronach internetowych operatorów ma uprościć możliwość korygowania błędów. Chodzi o to, by system je wykrywał i sugerował poprawną formę. Wprowadzenie danych powinno być odwracalne.