Dyskryminacja kobiet w reklamie paneli podłogowych

Do Komisji Etyki Reklamy trafiła skarga przeciwko reklamie zewnętrznej firmy PPHU Multifloor z siedzibą w Mysłowicach.

Aktualizacja: 15.08.2015 11:13 Publikacja: 15.08.2015 11:00

Dyskryminacja kobiet w reklamie paneli podłogowych

Foto: 123RF

Konsumentka w złożonej skardze zauważyła, że reklama paneli z gratisowym montażem przedmiotowo wykorzystuje wizerunek kobiet i jest przykładem seksualizacji (sygn. K/66/15).

Skarżąca wyjaśniła, że reklama przedstawia kobiety montujące panele. Panie ubrane były w stringi i skórzane mini spódniczki. Bilbord był dostępny w miejscu publicznym, w centrum Mysłowic i pojawiał się co parę minut, przez cały dzień.

- Obraz roznegliżowanych kobiet nie ma związku z reklamowanym produktem i ich wykorzystanie nie jest niczym uzasadnione eksponując kobiecą nagość w miejscu publicznym – czytamy w skardze.

Skargę przedstawiał i popierał arbiter-referent. Wniósł o uznanie reklamy za sprzeczną z art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy, z uwagi na to, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z dobrymi obyczajami.

Wniósł również o uznanie reklamy za niezgodną z art. 4 Kodeksu Etyki Reklamy, w myśl którego reklamy nie mogą zawierać elementów, które zawierają treści dyskryminujące, w szczególności ze względu na rasę, przekonania religijne, płeć lub narodowość.

Skarżony nie uczestniczył w posiedzeniu i nie złożył pisemnej odpowiedzi na skargę.

Zespół orzekający dopatrzył się w przedmiotowej reklamie naruszenia norm kodeksu zarzucanych przez skarżącą.

Jego zdaniem reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z dobrymi obyczajami. Zespół uznał, że przedmiotowa reklama narusza dobre obyczaje i dyskryminuje kobiety poprzez ich instrumentalne traktowanie.

Ponadto stwierdził, że na reklamodawcach reklamy zewnętrznej spoczywa szczególna odpowiedzialność za staranny, niegodzący w powszechne odczucie dobrych obyczajów, wybór treści i formy reklamy.

Konsumentka w złożonej skardze zauważyła, że reklama paneli z gratisowym montażem przedmiotowo wykorzystuje wizerunek kobiet i jest przykładem seksualizacji (sygn. K/66/15).

Skarżąca wyjaśniła, że reklama przedstawia kobiety montujące panele. Panie ubrane były w stringi i skórzane mini spódniczki. Bilbord był dostępny w miejscu publicznym, w centrum Mysłowic i pojawiał się co parę minut, przez cały dzień.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów