#RZECZoPRAWIE: Bogdas o tym jak dostać odszkodowanie za spóźniony lot, zgubiony lub uszkodzony bagaż

W czwartkowym programie #RZECZoPRAWIE Anna Wojda rozmawiała z adw. Erykiem Bogdasem o rosnącej liczbie spraw niezadowolonych pasażerów linii lotniczych.

Aktualizacja: 04.08.2016 16:29 Publikacja: 04.08.2016 15:45

Eryk Bogdas

Eryk Bogdas

Foto: rp.pl

Czy każde spóźnienie samolotu uprawnia do ubiegania się o odszkodowanie?

Nie każde.

Jest jakiś limit czasowy?

Opóźnienie musi przekraczać trzy godziny w dotarciu do miejsca docelowego. Jeśli samolot wystartuje z opóźnieniem i nadrobi je w trakcie, to odszkodowanie nie będzie przysługiwało.

 

 

 

 

Co należy się pasażerowi gdy samolot się spóźnia?

Pasażerom przysługuje gwarancja opieki. Przewoźnik lotniczy ma obowiązek zapewnić posiłki, napoje, dostęp do telefonu, a nawet nocleg w hotelu plus odszkodowanie finansowe od 250-600 euro.

To dużo.

Tak, ale inaczej rozróżnia to rodzina z małymi dziećmi oczekująca kilkanaście godzin, a inaczej młoda para, której samolot spóźnił się trzy godziny.

Chodziło o to by sankcje nakładane na przewoźników były wysokie i skuteczne.

Czy to kwota na każdego pasażera?

Tak, ale nie przysługuje infantom, czyli małoletnim poniżej 2 lat.

Liczba skarg na przewoźników stale wzrasta. Ze statystyk ULC wynika, że w 2010 r. skarg było 1,5 tys. a w ubiegłym roku ponad 5 tys.

Świadomość prawna pasażerów rośnie. Zauważyłem inne niebezpieczne zjawisko. Pasażerom wydaje się, że jest to proste i sami występują na drogę sadową. Niestety często w konfrontacji z przewoźnikiem lotniczym przegrywają.

Co ma robić pasażer gdy przewoźnik miga się od odpowiedzialności?

Należy na etapie samego opóźnienia zadbać o polepszenie swojej pozycji dowodowej. Powinniśmy zgłosić się do przedstawiciela linii lotniczych albo obsługi lotniska po zaświadczenie o opóźnieniu. Można zrobić zdjęcie tablicy, na której jest opóźnienie.

Jeśli chcemy skorzystać z pomocy profesjonalisty i wystąpić w postępowaniu grupowym, to należy zebrać podstawowe dane od współpasażerów. Postępowania zbiorowe trwają krócej i traktowane są w sposób indywidualny przez przewoźników.

Ile to kosztuje?

Wszystko zależy od ilości osób, które się zgłasza. Przyjęło się, że znaczna część wynagrodzenia pełnomocnika to procent od wygranej. Adwokaci i radcy prawni muszą zaproponować minimalną stawkę wynagrodzenia ale znaczna stawka uzależniona jest od wygranej.

Ile mamy czasu?

Polecam skontaktować się z adwokatem jak najszybciej. Jeśli chodzi o czas w jakim możemy wystąpić z roszeniem, to NSA wydał ostatnio istotne orzeczenie. Sąd uznał, że czas na złożenie skarg do ULC jest nieograniczony. Kodeks Postępowania Administracyjnego nie ma uregulowań dot. terminu. Natomiast w postępowaniu cywilnym występuje przedawnienie. Mimo, że nie wynikają wprost z żadnego aktu prawnego, to z mojej praktyki wynika, że jest to termin albo 2, 3 albo 10 lat.

Kiedy linie lotnicze mogą odmówić wypłaty odszkodowania?

Najczęstsze są tzw. problemy techniczne. Przewoźnik ponosi odpowiedzialność na zasadzie ryzyka za takie sytuacje, chyba że spowodowane są wadą fabryczną, wadą materiałową. Podobnie przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności w wynik sabotażu i ataku terrorystycznego.

A warunki pogodowe?

Tak, ale nie zawsze i nie bezpośrednio. Czasami można lądować przy ograniczonej widoczności bo lotnisko ma odpowiednią infrastrukturę.

Co ze strajkiem?

Jeśli jest to strajk kontrolerów lotów, to nie jest to zależne od linii lotniczych. W sytuacji personelu pokładowego to przewoźnik ponosi odpowiedzialność.

Co przysługuje pasażerowi jeśli jego walizka nie doleciała?

Trzeba zadbać o to by zgłosić fakt, że nie ma naszego bagażu rejestrowanego. Musimy pamiętać, że bez dodatkowego ubezpieczenia przepisy prawa ograniczają wartość odszkodowania do ok. 5 tys. złotych. Musimy natychmiast powiadomić przedstawiciela przewoźnika o tym fakcie. Przysługuje nam zaliczka na podstawowe rzeczy, które nam są potrzebne.

Linie lotnicze ją wypłacają?

Tak, przez przedstawiciela.

A jeśli przewoźnik zniszczy nam walizkę?

Najlepiej zgłosić to na lotnisku i poczekać na rozpatrzenie reklamacji.

Są jakieś terminy na jej rozpatrzenie?

Najczęściej są to wewnętrzne terminy wynikające z regulaminów do ok. 30 dni. W przepisach prawa lotniczego nie ma takiego przepisu. Jeśli reklamacja nie została rozpatrzona, to zawsze przysługuje nam wejście na drogę administracyjną albo cywilnoprawną.

Zobacz wideo: Bogdas w #RZECZoPRAWIE

Czy każde spóźnienie samolotu uprawnia do ubiegania się o odszkodowanie?

Nie każde.

Pozostało 98% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP