Chociaż ustawa z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (DzU poz. 2215; dalej: ustawa o PPK) obowiązuje od jakiegoś czasu, nie ma jednoznacznego stanowiska co do kwestii przekazywania przez pracodawców serii i numerów dowodów osobistych pracowników przy zapisywaniu ich do PPK. Problem wynika z konieczności pogodzenia wielu regulacji prawnych i uzgodnienia wspólnego stanowiska różnych instytucji nadzoru. Ponadto takie stanowisko musi być zgodne z regulacjami europejskimi. Analiza tego zagadnienia wyłącznie na gruncie ustawy o PPK jest nadmiernym uproszczeniem.
Czytaj także: Pracownicze plany kapitałowe - wątpliwości po wprowadzeniu nowelizacji
Stanowisko urzędu
W czerwcu 2019 r. ukazał się komunikat nr 10 Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (GIIF), w której poruszono temat numeru i serii dowodów tożsamości uczestników PPK zbieranych przez instytucje finansowe. Komunikat stanowi skrótową analizę relacji PPK do obowiązków instytucji finansowych wynikających z ustawy z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (tekst jedn. DzU z 2019 r., poz. 1115; dalej: ustawa o AML). W komunikacie GIIF wskazano, że „wydaje się", iż instytucja finansowa może potraktować przekazywane przez pracodawców informacje zawierające dane identyfikujące uczestnika PPK jako pochodzące z wiarygodnego źródła. Taki sposób weryfikacji tożsamości klienta przewiduje art. 37 ustawy o AML.
To stanowisko stanowi kanwę do poglądu zaprezentowanego na portalu mojeppk.pl. Można w nim przeczytać, że „w przypadku zapisywania do PPK osoby zatrudnionej posiadającej numer PESEL, podmiot zatrudniający nie ma obowiązku wskazania dokumentu potwierdzającego tożsamość. Tym samym, instytucja finansowa, z którą zawierana jest umowa o prowadzenie PPK, na potrzeby jej zawarcia może nie wymagać przekazania jej przez podmiot zatrudniający rodzaju dokumentu tożsamości oraz jego serii i numeru".
Dwa podkreślenia w cytacie nie są przypadkowe. Wskazują na istotę problemu. Podkreślone fragmenty tego stanowiska mogłyby się wydawać logicznie sprzeczne. Z jednej strony mowa o tym, że „podmiot zatrudniający nie ma obowiązku wskazania dokumentu potwierdzającego tożsamość". W kolejnym zdaniu wskazuje się jednak, że „instytucja finansowa ... może nie wymagać przekazania jej przez podmiot zatrudniający rodzaju dokumentu". Logika nakazywałaby zatem zadać pytanie, czy w sytuacji, gdy instytucja będzie jednak oczekiwać od pracodawcy już na etapie zawierania umowy o prowadzenie PPK danych o serii i numerze dokumentu tożsamości (istnieje bowiem zasadnicza różnica między „nie może wymagać", a „może nie wymagać"), to pracodawca ów obowiązek przekazania danych z dowodu tożsamości będzie musiał spełnić? Dalsza analiza prowadzi do wniosku, że w takim przypadku obowiązek pracodawcy może zaistnieć.