COVID-19. Niestety specustawa o COVID-19 nie reguluje wprost kwestii, czy zmianę etatu można stosować także do cudzoziemców wykonujących pracę na podstawie zezwoleń określających warunki ich zatrudnienia. Ustawodawca już zauważył, że jest to poważna luka i w najnowszym projekcie zmian do tarczy uwzględnił tę kwestię wskazując wprost, że obniżenie etatu na mocy tarczy nie wymaga dodatkowych zezwoleń. Nowelizacja ma wejść życie jednak dopiero po przyjęciu jej przez parlament i ogłoszeniu nowej wersji tarczy, czyli zapewne za kilka tygodni. Czy to oznacza, że obecnie nie można stosować rozwiązań z tarczy do cudzoziemców? W mojej ocenie można.
Warunki zatrudnienia
Tylko niektórzy cudzoziemcy mają swobodny dostęp do polskiego rynku pracy i nie potrzebują zezwoleń. Dotyczy to m.in. obywateli UE czy osób z pobytem stałym. Pozostali obcokrajowcy mogą pracować w Polsce na warunkach wskazanych w zezwoleniach na pracę, oświadczeniach o powierzeniu wykonywania pracy czy zezwoleniach na pobyt, z wyjątkami określonymi w przepisach.
Obecnie obowiązujące przepisy specustawy o COVID-19 nie wprowadzają szczególnych zasad dla cudzoziemców. Pojawiły się wątpliwości, czy pracodawcy mogą obecnie przed nowelizacją obniżać im etaty zgodnie z tarczą. Niektórzy twierdzą, że jest to niedopuszczalne z uwagi na art. 2 ust. 1 pkt 22a ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (upzi). Zgodnie z nim, pracodawca nielegalnie powierza cudzoziemcowi pracę, jeżeli ten wykonuje ją na innych warunkach lub na innym stanowisku niż określone w zezwoleniu na pracę lub wykonuje pracę na innych warunkach lub na innym stanowisku niż określone w zezwoleniu na pobyt czasowy, z zastrzeżeniem kilku wyjątków wskazanych w tym przepisie. Choć żaden z tych wyjątków nie obejmuje wprost obniżenia etatu na podstawie tarczy antykryzysowej, to nie można opierać się tylko na tym jednym przepisie.